Opcon Powerbox för leverans av grön el hos Svenska Foder

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons dotterbolag Boxpower AB har idag tecknat ett ramavtal med Svenska Foder avseende Opcon Powerbox. I ett första steg installeras en ångdriven Opcon Powerbox för produktion av grön el och värme vid Svenska Foders bioeldade ångpanna i Hällekis. Svenska Foder, med fyra anläggningar i Sverige ingår i den danska koncernen DLG som bland annat är Europas tredje största foderproducent med ca 48 mdr kronor i omsättning och verksamhet i 24 länder. Svenska Foder blir därmed det första företaget inom lantbruks- och livsmedelsindustrin som installerar Opcon Powerbox och en processindustri som på ett innovativt och resurseffektivt sätt utnyttjar tillgänglig energi. – Vad Svenska Foder gör är inte bara lönsamt ur ett ekonomiskt perspektiv det är också en bra miljöinvestering. Det här är långt gången energieffektivisering där man utöver att producera ånga för sin egen verksamhet också producerar grön el och värme, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef för Opcon AB. Opcon Powerbox-anläggningen som drivs av mättad ånga med låga tryck kommer att köras på dellast under produktionstid för att gå upp på ökad last vid de tider då produktionen ligger nere. Det innebär att Svenska Foder kan köra sin panna optimalt, med processånga för produktion, elproduktion och leverans av fjärrvärme samtidigt som slitage och underhåll på pannan minskas. – Det här är bara början av kommersialiseringen av vår Opcon Powerbox. Genom att använda mättad ånga kan vi nu också erbjuda även mindre energikrävande industrier som livsmedelsindustrin attraktiva möjligheter till ny elproduktion vilket innebär en kraftig utvidgning av marknaden. Vi ser också ett växande intresse på marknaden för Opcon Powerbox och räknar med fler affärer framöver, säger Rolf Hasselström vd och koncernchef för Opcon AB. Opcon och Svenska Foder kommer också i enlighet med ramavtalet gemensamt att utvärdera de tekniska förutsättningarna för installationer av Opcon Powerbox vid Svenska Foders övriga anläggningar. – Nu gör vi det här i Hällekis, men vi ser stora möjligheter för tekniken även i våra övriga anläggningar. Med Opcons teknik kan vi på ett mycket effektivt sätt producera ånga för foderproduktion samtidigt som vi producerar el och värme. Möjligheten att på detta sätt säkra av elpriser under lång tid framåt innebär samtidigt en viktig del i vår riskhantering, säger Carsten Klausen, vd Svenska Foder AB. Anläggningen är såld i enlighet med Opcon Boxpowerkoncept där Boxpower äger och driver anläggningen och Svenska Foder betalar för levererad el. Driftsättningen är planerad till 2010. Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste into Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk, större dieselmotorer eller efter viss anpassning på större fartyg och kan producera upp till 6000 MWh per år. För ytterligare information, vänligen kontakta: Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53 Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61 e-post: info@Opcon.se www.Opcon.se