Opcon Powerbox i drift – världsunik teknik för framställning av el ur spillvärme

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har nu driftsatt den första Opcon Powerbox vid kraftvärmeverket i Eskilstuna där den levererar el ut på nätet. Anläggningen som utvinner el ur spillvärme redan från 55 ˚C fungerar och levererar el i enlighet med beräkningar.

Opcon Powerbox har nu driftsatts vid Eskilstunas kraftvärmeverk där den testas och fungerar som referensanläggning.

- Anläggningen fungerar och levererar el i enlighet med våra beräkningar. Vi producerar el från varmvatten som i många fall hittills bara gått till spillo. Bara i Europa beräknas det idag finnas över 300 TWh spillvärme i industrin som inte kommer till användning utan kyls bort och tappas ut i närmaste vattendrag. Skulle all den energin tas till vara med Opcon Powerbox så skulle i storleksordningen 30 TWh el kunna produceras utan några extra utsläpp. Det motsvarar nästan hälften av elproduktionen från den svenska vattenkraften. Investeringskostnaden per producerad kWh ligger på hälften av investeringskostnaden för vindkraft, säger Opcons vd och koncernchef Rolf Hasselström.

Opcon Powerbox riktar sig främst mot processindustri och kraftproduktion med stora mängder spillvärme i form av varmt vatten. Enskilda stora industrier kan ha runt 1TWh outnyttjad spillvärme i form av varmt vatten som med hjälp av ett 30-tal Opcon Powerbox skulle kunna leverera runt 100 GWh el om året.

Opcon Powerbox kan också anpassas för att leverera el ombord på större fartyg och beräknas då kunna sänka oljeförbrukningen med 5-10 procent.

En Opcon Powerbox kostar mellan 7-10 mkr beroende på driftsbetingelser och beräknas leverera 3 500 MWh per år vid kontinuerlig drift i industrin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61