Opcon slutför förvärv av bioenergigasellen Svensk Rökgasenergi

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB har idag slutfört förvärvet av Svensk Rökgasenergi i enlighet med den avsiktsförklaring som tidigare tecknats.

I samband med att avsiktsförklaringen tecknades gjordes bedömningen att omsättningen för Svensk Rökgasenergi år 2007 skulle uppgå till i storleksordningen 65-75 Mkr med en vinstmarginal väl i linje med Opcons finansiella mål om EBIT på 10 procent eller över. Sedan förvärvet inleddes har försäljningen av Svensk Rökgasenergis nya system för torkning av skogsråvara för tillverkning av pellets och förädling av biobränslen fått ett reellt genombrott och idag görs bedömningen att omsättningen för 2007 kommer att uppgå till över 80 Mkr, vilket skulle innebära en ökning på över 50 % sedan 2005. Lönsamheten bedöms mer än väl överstiga Opcons finansiella mål om EBIT på 10 procent eller över.

Förvärvet sker genom en riktad nyemission av 1 235 520 aktier och beräknas efter utspädning att ge ett årligt nettotillskott på 40-50 öre i vinst/aktie som beräknas stiga kraftigt med tiden. Svensk Rökgasenergi kommer att ingå i affärsområdet Renewable Energy.

– Den här affären har genomförts i mycket snabb takt och med en stor resursinsats för att inte störa den operativa verksamheten mer än nödvändigt. Svensk Rökgasenergi tillför inte bara intressanta kopplingar och synergier med Opcon Powerbox, utan är också inne i en mycket spännande egen tillväxtfas med stor potential. Med det här förvärvet tar Opcon nu definitivt plats som ett av Sveriges ledande cleantech-bolag, säger Opcons vd Rolf Hasselström.

– Vårt nya unika system för torkning av skogsavfall för tillverkning av pellets har fått ett enormt mottagande på marknaden. Som en del av Opcon, med den strategi som man har lagt fast för tillväxt inom förnyelsebar energi, ser vi nu möjligheten att fullt ut ta vara på de tillväxtmöjligheter som finns, säger Lennart Granstrand, Svensk Rökgasenergi.

Sedan 2002 har Svensk Rökgasenergi nästan tiodubblat omsättningen och bolaget fick 2005 Dagens Industris gasellpris för Stockholms Län. Idag är man Nordens och Baltikums ledande aktör avseende leveranser av kompletta system för rökgaskondensering och stoftavskiljning till fjärrvärmeoperatörer. System som bidrar till avsevärd energibesparing och en bättre miljö samtidigt som det finns stora samordningsfördelar med Opcon Powerbox och dess teknik för framställning av el ur spillvärme. Svensk Rökgasenergi erbjuder kompletta system för fjärrvärmeoperatörer, teknik för torkning av pellets och skogsavfall gentemot sågverk/tillverkare av pellets, samt kvalificerad teknik för rening av gaser i processindustrin.

Med förvärvet stärker Opcon sin satsning på förnyelsebar energi, samtidigt som man kraftigt förbättrar sin marknadsplattform. Svensk Rökgasenergi har idag installationer i Norden, Baltikum, Tyskland och Nederländerna och är aktiva genom partners i fler länder i Europa med stora kunder som Fortum, Vattenfall, Eon, Rindi Energi samt franska Dalkia-koncernen.

Styrelsen i Opcon AB har för att förvärva Svensk Rökgasenergi Intressenter AB och dess dotterbolag Svensk Rökgasenergi AB och Svensk Rökgasenergi Finance AB beslutat att använda sig av det bemyndigande som bolagsstämman i Opcon AB lämnat för att rikta en nyemission på 1 235 520 aktier till Svensk Rökgasenergis tidigare ägare Lennart Granstrand och Per Egeberg. Apportegendomen som kommer att tillföras Opcon uppgår till 79 999 920 kr. Aktiekapitalet i Opcon AB kommer efter emissionen att ökas med 6 177 600 kronor.

Sammantaget innebär dagens förvärv av Svensk Rökgasenergi tillsammans med de tidigare kommunicerade förvärven av Mitec Instrument AB och REF Technology Scandinavia AB att
Opcon AB emitterar 1 427 774 aktier riktat till de förvärvade bolagens tidigare ägare (Svensk Rökgasenergi Intressenter AB, 1 235 520 aktier; REF Technology Scandinavia AB, 126 000 aktier och Mitec International AB, 66 254 aktier). De tre förvärven ökar sammantaget aktiekapitalet med 7 138 870 kronor. Efter emissionerna kommer Opcons samlade aktiekapital att uppgå till 81 628 095 kronor.

Mer information om Svensk Rökgasenergi och deras produkter finns att få på bolagets hemsida: www.sre.se