Opcon tecknar avsiktsförklaring om finansiering på upp till 40 miljoner USD

För att stärka bolaget och säkra tillgången till kapital över tid har energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB träffat en avsiktsförklaring med August Capital Ltd, baserat i Hong Kong om att emittera en rad riktade konvertibellån om sammanlagt upp till 40 miljoner USD under en period av 36 månader.

-          Med den utveckling och tillväxt vi ser framför oss och de möjligheter vi ser på marinsidan behöver vi stärka våra finansiella muskler.  Genom att ställa ut konvertibler på 4 miljoner dollar i taget inom en väl tilltagen ram på totalt 40 miljoner dollar säkerställer vi att bolaget successivt har tillgång till kapital när det behövs. På så sätt begränsar vi också utspädningen, säger Mats Gabrielsson, styrelseordförande och störste ägare i Opcon AB.

Opcon AB ("Opcon") har under ett antal år renodlat verksamheten mot energi- och miljöteknik och byggt en stark tillväxtplattform inom såväl affärsområdet Renewable Energy som Engine Efficiency. Samtidigt har stora resurser lagts på att utveckla ny teknik för spillvärmeåtervinning, antingen inom bioenergisektorn eller för elproduktion med Opcon Powerbox. Teknik vars värde bedöms öka i takt med att energipriserna världen över stiger. Styrelsen räknar också med kraftig tillväxt där jämförbara enheter förväntas växa med 30 procent eller mer under 2011.

Bakgrunden till avtalet är att styrelsen vill stärka bolagets finansiella muskler och säkerställa att bolaget successivt har tillgång till kapital för att skynda på industrialiserings- och internationaliseringsfasen inom affärsområdet Renewable Energy där marknadspotentialen för bolagets teknik för produktion av el från spillvärme bedöms ha mycket stora förutsättningar.

Efter det intensiva arbete som bedrivits på marinsidan har bolaget också reviderat upp antalet fartyg där bolagets produkter bedöms ha tekniska och kommersiella förutsättningar att bli framgångsrika. Samtidigt har bunkerpriserna ökat kraftigt och mer än fördubblats sedan början av 2009. Opcon har också inlett en resurskrävande vidareutveckling av Opcon Powerbox för drift till havs och en första referensanläggning installeras på ett av Wallenius fartyg under mitten av 2011. Med de samarbeten och samtal som inletts med ett antal stora aktörer kring Opcon Powerbox på marinsidan har också Opcon beslutat att stärka sin egen förmåga till vidare satsningar.

Styrelsen har också valt att initialt utveckla Boxpowers affär, där man säljer el från Opcon Powerbox, inom Opcon för att bättre tillvarata aktieägarnas långsiktiga intressen. En affär som initialt kan utvecklas snabbare genom förbättrad tillgång till kapital.

Slutgiltigt avtal om finansieringen förväntas bli undertecknat under första halvan av mars 2011.

Huvudsakliga kommersiella villkor:

Under förutsättning att kapitalkrav och andra villkor möts förbinder sig Opcon att ställa ut konvertibler om sammanlagt minst 24 miljoner USD under 36 månader, men har möjligheten att ställa ut upp till 40 miljoner USD. Det innebär att Opcon ges tillgång till mellan 24 och 40 miljoner USD före kostnader under de kommande 36 månaderna.

Konvertibellånen som löper i tre år riktas i trancher om 4 miljoner USD åt gången som ger rätt att konvertera till ett antal aktier motsvarande 90 procent av gällande marknadspris på aktien. Konvertibeln löper utan ränta. Marknadspriset sätts till det genomsnittliga priset under de fem lägsta på varandra följande handelsdagarna under den senaste 30-dagars perioden före konvertering. Konvertibellånen kommer inte noteras.

August Capital Ltd ska ha konverterat hela tranchen till aktier i Opcon AB innan en ny konvertibel ställs ut vilket innebär att bolagets skuld till konvertibelinnehavarna begränsas till som mest 4 miljoner USD.

Enligt avsiktsförklaringen ska del av konvertibellånen emitteras med stöd av styrelsens bemyndigande. Övriga konvertibellån är villkorade av beslut på bolagsstämma. Mats Gabrielsson och Rolf Hasselström som tillsammans kontrollerar 26,2 procent av bolaget kommer att förbinda sig att rösta för ett förslag från styrelsen baserat på dessa kommersiella villkor.

August Capital Limited är en privatägd sluten fond som förvaltas av FSO LLP. August Capital är en multi-strategisk investeringsfond och är en alternativ leverantör av kapital till, och investerare i, företag i Asien, Stillahavsområdet och andra regionen som den själv bestämmer.

Mats Gabrielsson, styrelseordförande, Opcon AB, tel. 070-775 83 20

e-post: info@Opcon.se
www.Opcon.se

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 410. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergi, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, återvinning av värme, torkning av biomassa, rening av rökgaser, hanteringssystem för biobränslen mm, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.