Opcon utvecklar helt ny komponent till bränslecellsfordon

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons dotterbolag SRM, ett bolag inom affärsområdet Renewable Energy, har idag fått en order från en av de största biltillverkarna på att ta fram en prototyp för en helt ny och unik komponent till bränsleceller.

Ett bränslecellfordon drivs av en kemisk process där vätgas reagerar med syret i luften. Följden blir ett miljövänligt eldrivet fordon helt utan utsläpp. Verkningsgraden för ett bränslecellssystem är dessutom väsentligt högre än i en traditionell förbränningsmotor.

SRM ska utveckla en kompressor med uppgift att recirkulera vätgas i bränslecellen för att på så sätt ytterligare höja verkningsgraden i processen. Detta är en helt ny applikation i tillägg till de luftförsörjningsmoduler som Opcon Autorotor sedan början av 90-talet levererar för att försörja bränsleceller med luft. Inte bara kunden utan även SRM kommer att ha rättigheten till den nyutvecklade kompressorn.

– Det här är ett första mindre utvecklingsuppdrag med ett ordervärde på nästan 15 mkr. Projektet som helhet kan innebära ytterligare framtida utvecklingsuppdrag till långt större ordervärden samt serieproduktion för denna strategiska partner. Samtidigt, vilket är viktigt, så ger uppdraget oss möjligheten att bredda vår produktportfölj inom bränslecellområdet, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef i Opcon.

– Vi märker just nu av ett ökat intresse för bränslecellteknologin från biltillverkarna. Med vårt kunnande inom energi- och miljöteknik och vår erfarenhet av kompressorlösningar för bränsleceller så ser vi flera intressanta framtidsmöjligheter här, säger Rolf Hasselström.