Opcons dotterbolag Opcon Energy Systems fullföljer förvärvet av REF Technology Scandinavia

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon har idag träffat slutgiltigt avtal om att förvärva REF Technology Scandinavia AB i enlighet med den avsiktsförklaring som tidigare ingåtts. Förvärvet ingår som ett led i Opcons strategi att växa med egenutvecklad teknologi för framställning av el ur spillvärme.

REF Technology Scandinavia är en kvalificerad leverantör av miljövänliga och energieffektiva kyl- och värmepumpsanläggningar samt system och konsulttjänster till bland annat processindustri och energibolag. Bland ett 50-tal tidigare installationer kan nämnas sådant som system för heliumkompression till CERN i Schweiz, SO2-kondenseringsanläggningar i Kina och höggradiga värmepumpsanläggningar med naturliga köldmedier.

– Förvärvet av REF Tech ger oss den installations-, projektlednings- och beräkningskompetens som är nödvändig för att stödja de kundprojekt som nu startas upp i Opcon Energy Systems. På så sätt är det ett bärande element i vår strategiska satsning på att kunna leverera fullständiga system direkt till kund. Vi får dessutom tillgång till en kvalificerad serviceorganisation som kommer att utgöra kärnan i den eftermarknadsaffär som de installationer vi gör kommer att ge upphov till, säger Opcons koncernchef Rolf Hasselström.

– I och med förvärvet klarar vi nu också av kommande kunduppdrag utan den tempoförlust som alternativet att bygga en egen projektledningsorganisation hade inneburit. I Stockholm har REF Tech redan flyttat in i Opcons lokaler. Kompetensen inom REF Tech är hög och det ingenjörskunnande vi tillförs utgör en väsentlig kompetensförstärkning för koncernen. REF Tech har i grunden en stark egen internationell produkt- och entreprenadverksamhet som arbetar med energieffektiva lösningar och som kommer att ges förutsättningar att utvecklas vidare inom Opcon.
Förvärvet sker med 126 000 nyemitterade aktier i Opcon AB. REF Technology Scandinavia omsatte år 2006 41 MSEK med ett positivt rörelseresultat och har 17 anställda i Stockholm, Malmö och Norrköping. Tidigare huvudägare var den norska industrikoncernen Teknoterm A/S. REF Tech blir ett dotterbolag till Opcon Energy Systems och kommer att ingå i affärsområdet Renewable Energy.
Mer information om REF Tech finns på http://www.ref-technology.com