Opcons samarbetspartner i Australien tar sin första kundorder

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons kund och partner kring Opcon Powerbox i Australien, Enerji Ltd. (ERJ:ASX), kommunicerade idag att de har tecknat sitt första kommersiella avtal om försäljning av el från Opcon Powerbox.

Avtalet med det delstatliga kraftbolaget Horizon Power, som följer på en avsiktsförklaring från oktober, gäller en installation av Opcon Powerbox vid deras kraftstation Carnarvon i regionen Gascoyne i västra Australien. Det beskrivs av Enerjis vd Greg Pennefeather som Enerjis mest betydelsefulla milsten så här långt.

– Med kunder som Horizon och säkrad finansiering ser vi nu med ökad optimism på Enerjis möjligheter i Australien. Opcon Powerbox erbjuder energieffektivisering med vinster för såväl miljö som ekonomi. Särskilt tydligt blir det på platser som Western Australia med gruvor och avlägsna orter/regionala center, där kraftförsörjningen idag nästan uteslutande sker med hjälp av lokal, fossileldad elproduktion till höga kostnader, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

För ytterligare information se Enerjis pressmeddelande: www.enerji.com.au

Enerji Ltd. är ett grönt elbolag som har som affärsidé att teckna avtal med kunder om att sälja el producerad med Opcon Powerbox från spillvärme vid kundens anläggning. I sin reviderade affärsplan från hösten 2010 siktar Enerji på att till 2013 ha en installerad bas på uppåt 18 MW, vilket motsvarar cirka 25 Opcon Powerbox.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Opcon Powerbox kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk eller större dieselmotorer såväl till havs som på land och kan producera upp till 6 000 MWh per år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se

www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland och Storbritannien. Antalet anställda är cirka 410. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergi, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, återvinning av värme, torkning av biomassa, rening av rökgaser, hanteringssystem för biobränslen mm, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Taggar: