Stockholms miljöborgarråd besöker Opcon på fjärrvärmemässan

Stockholms miljö- och fastighetsborgarråd Ulla Hamilton, besöker den 8 november energi- och miljöteknikkoncernen Opcon på fjärrvärmemässan i Älvsjö.

På mässan introduceras Opcon Powerbox som med hjälp av en egen utvecklad expansionsteknik utvinner el ur spillvärme. Vid dagens elpriser är tekniken kommersiellt gångbar redan vid så låga temperaturer på spillvärme som 55 °C. Med högre elpriser ökar möjligheterna även vid lägre temperaturer.

Ännu intressantare blir Opcon Powerbox i de fall då man idag har en kostnad för att kyla ner vattnet innan man släpper ut det. Elproduktion med Opcon Powerbox innebär omedelbar nedkylning av spillvärmen med medföljande miljöfördelar.

Opcon Powerbox har en effekt på upp till 650 kW. Körs den året runt i processindustrin med en genomsnittlig effekt på 400 kW, så betyder det att den levererar 3 400 MWh el, utan några utsläpp.

Presentationen av OPCON sker över lunch den 8:e november kl 12.00 på Rica Talk Hotel, konferensrum ”Discuss”. C:a kl 13.00 fortsätter besöket i Opcons monter C03:21 på fjärrvärmemässan.

Lunch i mån av plats. Medtag presslegitimation.

Anmäl deltagande till: nj@rotor.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen
Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, USA och Kina. Antalet anställda är cirka 380. Aktien är noterad på OMX-börsen. Koncernen är uppdelad i tre affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, återvinning av värme, torkprocesser, rening av rökgaser, luftsystem för bränsleceller samt mätning och övervakning av processer. Affärsområdet omfattar dotterbolagen Svenska Rotor Maskiner (SRM), Opcon Energy Systems (OES), REF Technology, Svensk Rökgasenergi (SRE), Opcon Autorotor samt Mitec Instrument.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer. Affärsområdet omfattar dotterbolagen SEM, Opcon Technology Suzhou, Lysholm Technologies, Laminova Production samt Opcon Inc., USA.

Mobility Products arbetar med teknik för positionering, förflyttning och reglering, för elfordon och elrullstolar. Affärsområdet omfattar dotterbolaget REAC.