Stora Enso bjuder in till pressvisning av Opcon Powerbox för grön elproduktion

Stora Enso, som är ett världsledande företag inom hållbar skogsindustri och ett av företagen på Global 100-listan över världens mest hållbara företag, bjuder den 7 september in till pressvisning av sin satsning på industriintegrerad förnyelsebar energi. Vid Stora Enso Skutskärs massabruk skapas just nu Nordens första industriintegrerade sajt för förnyelsebar energi, med Opcon Powerbox som en del. Energi- och miljöteknikkoncernen Opcons nya innovativa produkt för CO2-fri elproduktion ur spill- och restvärme Opcon Powerbox kommer i Skutskär att producera mer än 4000 MWh el om året från 70-gradig restvärme som bruket tidigare inte kunnat utnyttja. Det betyder samtidigt en besparing på över 3000 ton CO2 motsvarande 500 svenskars totalförbrukning. Samtidigt kyls en avloppsström vilket reducerar brukets behov av elenergi för kylning. Nettoproduktionen motsvarar halva den mängd el som produceras av ett stort (2 MW) vindkraftverk men oberoende av vädret. – Spillvärme är idag en enorm och till stora delar outnyttjad potential globalt. Om vi ska lyckas sänka våra utsläpp måste fler företag i likhet med Stora Enso aktivt arbeta med energieffektivisering och tillvarata den energi som man redan förbrukat. Med Opcon Powerbox kan vi erbjuda attraktiv CO2-fri elproduktion även från spillvärme med låga temperaturer vilket är helt nytt, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB. Program: Stora Enso Skutskärs Bruk 7 september 2009 kl 12.00 11.45 Vi möts i huvudingången på Skutskärs Bruk 12.00 Gemensam lunch 12.30 Presentation av Stora Ensos satsning på förnybar elenergi Opcon Powerbox Vindkraftverk 13.30 Kaffe 13.45 Guidad tur på Skutskär bruk och visning av Opcon Powerbox och vindkraftverken 16.00 Summering 16.15 Pressvisningen avslutas OSA 3 september till: Jonas Nordlund, informationsdirektör Stora Enso Sverige AB Mail: jonas.nordlund@storaenso.com Telefon: 0705 782 763 Om Opcon Powerbox: Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius. I standardutförande är Opcon Powerbox på 0,74 MW och kan installeras bl.a. vid större processindustrier, kraftverk, större dieselmotorer eller efter viss anpassning på större fartyg. Genom att använda spillvärme produceras el från en källa som annars skulle gå förlorad. Spillvärme är en enorm och till stora delar outnyttjad potential. Enligt amerikanska energidepartementet finns mer tillgänglig spillvärme i amerikansk industri än elproduktionen från samtliga förnyelsebara energikällor i USA sammantaget.