Svensk energi- och miljöteknik finalist i Sustainable Shipping Awards

• Upp till 5-10 procents bränslebesparing med Opcon Powerbox

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon och dess nyutvecklade och marinanpassade Opcon Powerbox har utsetts till finalist i det prestigefyllda Sustainable Shipping Awards i kategorin Environmental Innovation of the Year. Utmärkelserna ges till företag och privatpersoner som har gjort stora framsteg för att minska sjöfartens miljöbelastning. Finalen avgörs i London den 7 juli 2011. För mer information om priset se www.sustainableshipping.com

– Det här är ett stort erkännande. Bara att bli utsedd till finalist i ett så här viktigt sammanhang betyder naturligtvis massor för oss. Utnämningen ger oss möjligheten att visa upp tekniken för en global publik med företrädare från branschen samtidigt som det bekräftar det intresse vi ser för vad vår teknik kan erbjuda i sänkt bränsleförbrukning och sänkta utsläpp inom internationell sjöfart, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

Opcons innovativa miljöteknik möjliggör att överskottsvärme från driften av dieselmotorer som tidigare gått till spillo återvinns för produktion av el ombord vilket kan ge upp till 5-10 procents lägre bränsleförbrukning och utsläpp. En avgörande skillnad mot annan teknik är att el kan utvinnas redan från väldigt låga temperaturer och under växlande förhållanden. Något som möjliggör att el kan produceras effektivt även från motorns kylvatten.

Den internationella sjöfarten står idag för runt 90 procent av den växande världshandeln där de samlade CO2-utsläppen från sjöfarten uppgå till 4-5 procent av de globala utsläppen, eller runt dubbelt så mycket som utsläppen från flyget. Samtidigt förväntas globaliseringen leda till fortsatt tillväxt i världshandeln.

Sjöfarten utgör också en stor utsläppskälla för andra miljöfarliga ämnen som NOx, svavel och partiklar där kraven från myndigheterna nu successivt trappas upp vilket också påverkar vilka bränslekvalitéer som används och därmed priset. Under 2010 sänktes bland annat det tillåtna svavelinnehållet i bränslet i ECA (Emission Control Areas) till 1 % från tidigare 1,5 %. År 2015 sänks det till 0,1 %. Bättre bränslekvalitéer med bland annat lägre svavelinnehåll är också väsentligt dyrare.

Bunkerpriserna har samtidigt stigit kraftigt och bedöms till följd av bl.a. ökande efterfrågan vara inne i en långsiktigt ökande trend. Sedan finanskrisen i början av 2009 har också bunkerpriserna av samtliga kvalitéer återhämtat sig och mer än fördubblats på två år.

– Vår teknik innebär en avsevärd energieffektivisering. En effektivisering som blivit högintressant också ekonomiskt nu när oljepriserna stigit och det politiska trycket ökat på minskade utsläpp inom sjöfarten, säger Rolf Hasselström.

I dagarna skeppas den första fullskaliga marinanpassade Opcon Powerbox till Daewoos varv i Okpo, Sydkorea, där den installeras på ett fartyg som för närvarande byggs åt det ledande svenska rederiet Wallenius. Installationen sker på en motor från MAN Diesel & Turbo. Denna första referensinstallation är ett resultat av ett samarbete mellan energi- och miljöteknikbolaget Opcon och Wallenius Marine. Projektet, som syftar till att testa och introducera unik svensk energiteknik för att spara energi och minska utsläppen i rederisektorn, stöds också av Energimyndigheten.

Opcon Powerbox är Opcons egenutvecklade produkt för produktion av ny CO2-fri el från främst spill- och restvärme redan från 55 grader Celsius och är en del i Opcons satsning på Waste to Value. Tekniken finns sedan tidigare installerad inom kraft- och processindustri på land.

Bild: Marinanpassad Opcon Powerbox

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Johansson, vice president, Investor Relations, tel. 08-466 45 00, 070-592 54 53

Opcon AB, Box 15085, 104 65 Stockholm
Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61
e-post: info@opcon.se
www.opcon.se

Om Opconkoncernen

Opcon är en energi- och miljöteknikkoncern som utvecklar, producerar och marknadsför system och produkter för miljövänlig, effektiv och resurssnål energianvändning.

Opcon har verksamhet i Sverige, Kina, Tyskland, Storbritannien. Antalet anställda är cirka 400. Aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen är uppdelad i två affärsområden:

Renewable Energy arbetar med framställning av el ur spillvärme, bioenergieldade värme- och kraftvärmeanläggningar, pelleteringsanläggningar, torkning av biomassa, hanteringssystem för biobränslen, slam etc, hanteringssystem för naturgas, industriell kyla, rökgaskondensering, rening av rökgaser samt luftsystem för bränsleceller.

Engine Efficiency arbetar i huvudsak med energieffektiv solenoidteknik och tändsystem för förbränningsmotorer inklusive etanol-, naturgas- och biogasmotorer.

Taggar: