Trention: Styrelsen vill bredda bolagets investeringar

I samband med att avtalet om försäljningen av Saxlund presenterades den 31 maj 2016 meddelade Trention att bolaget avsåg återkomma med mer information kring hur man såg på den framtida verksamheten.

Försäljningen av Saxlund är villkorat av att Nasdaq Stockholm AB godkänner den bolagsbeskrivning avseende den nya verksamheten som ska upprättas av Pilum med anledning av förvärvet samt att bolagsstämma i Pilum godkänner överlåtelsen samt beslutar om emission av vederlagsaktierna, samt att extra bolagsstämma i Trention godkänner försäljningen. Den extra bolagsstämman i Pilum hålls den 30 juni och den extra bolagsstämman i Trention hålls den 22 juli.

Efter emissionen av vederlagsaktier i Pilum kommer Trention att äga cirka 88,8 procent av aktierna och rösterna i Pilum. Trention har för avsikt att dela ut samtliga aktier i Pilum till Trentions aktieägare, där en aktie i Trention ger 100 aktier i Pilum. Styrelsen avser därför att kalla till ännu en extra bolagsstämma att hållas snarast efter att Bolaget tillträtt vederlagsaktierna i Pilum och föreslå att stämman beslutar om sådan utdelning.

Efter försäljning av Saxlund genomförts till Pilum kommer Trentions verksamhet bestå huvudsakligen av kapitalförvaltning. Sammantaget förväntas Trention då förvalta nettotillgångar uppgående till ca 271 mkr baserad på aktuell balansräkning och effekter till följd av försäljningen av Saxlund. Bolaget har även stora underskottsavdrag uppgående till ca 430 mkr.

Framtiden för Trention

Trention skall arbeta för att förvalta sitt kapital med god avkastning för aktieägarna.

Styrelsens uppfattning är att Trention framöver skall vidga sin verksamhet även till andra branscher utanför energi- och miljöteknik. Styrelsen vill också vidareutveckla bolagets kapitalförvaltning för att kunna erbjuda fler finansiella lösningar för små och medelstora företag eller deras projekt där man upplever att där det inom vissa branscher finns begränsade finansieringsalternativ för expansiva bolag.

Styrelsen tänker sig att Bolagets investeringar framöver i mindre omfattning ska ske genom rena equity investeringar och i större utsträckning ska ske genom kortsiktiga finansiella lösningar inklusive brygglån, garantier och/eller olika former av hybridfinansiering. Bolaget kommer också överväga förvärv av fast egendom.

-          Trention är idag finansiellt starkt och vi ser en rad möjligheter för bolaget framåt. När vi investerar i nya verksamheter så vill vi använda en större verktygslåda än tidigare där vi räknar med att erbjuda fler finansiella lösningar som brygglån, garantier och/eller olika former av hybridfinansiering utöver det mer traditionella att gå in som operativa ägare, säger Mats Gabrielsson, styrelseordförande Trention.

-          Jag ser en möjlighet att utveckla bolaget. Jag tror vi kan bidra till att fylla lite av det hål vi ser marknaden där det inom vissa branscher finns begränsade finansieringsalternativ för små- och medelstora expansiva bolag, säger Mats Gabrielsson, styrelseordförande Trention.

Till den extra bolagsstämma som avses hållas snarast efter att Bolaget tillträtt vederlagsaktierna i Pilum för att besluta om utdelning av aktierna i Pilum avser Styrelsen även föreslå viss ändring av bolagsordningens verksamhetsföremål för att rymma den vidgade synen på Bolagets verksamhet.

Förändringar i ledningen

Styrelsen har också inlett arbetet med att se över den framtida organisationen för Trention.

Som ett led i det har bolaget anställt William Heigard som ny CFO för Trention AB från den 1 september 2016.

William Heigard, 34 år har en bred erfarenhet inom finans, senast från spelbolaget NetEnt AB där han under sju år har haft flera roller, bland annat som ansvarig för Investor Relations, Business Controlling och Strategi. Dessförinnan arbetade William som analytiker inom corporate finance på Avanza Bank. William har en magisterexamen i ekonomi från Stockholms universitet.

Trentions tidigare CFO, Claes Palm blir ekonomichef. Rolf Hasselström, som avgår som vd per den 30 juni, fortsätter som tillförordnad vd till dess att en ny vd tillsatts.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mats Gabrielsson, styrelseordförande Trention AB, tel. 070-775 83 20, matsg@giab.se

Trention AB, Box 15085, 104 65 Stockholm

Tel. 08-466 45 00, fax 08-716 76 61, e-post: info@trention.se

www.trention.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådant som Trention AB ska offentliggöra enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande onsdagen den 29 juni 2016, kl. 17.10 (CET).

Taggar: