Ytterligare 10 mkr exportorder inom waste heat recovery och bioenergi

Energi- och miljöteknikkoncernen Opcon AB:s dotterbolag Svensk Rökgasenergi (SRE), tidigare DI gasell, har nu tagit sin andra order till Schweiz på kort tid. Ordern är på ett torksystem med rökgaskondensering och rening och uppgår till ca 10 mkr. Kund är det Schweiziska kooperativet Enerbois vars biobränsleeldade fjärrvärmeverk ökar sin energieffektivitet med runt 25-30% där kondensorn beräknas leverera ca 2,5 MW. Reningsutrustningen renar samtidigt partikelutsläppen ner till ca 15 mg/nm³.

- Det här är vår andra order till Schweiz inom loppet av bara ett par månader och ytterligare en order på vårt nya torksystem. Det visar att vår exportsatsning ger resultat. Vi har satt upp som mål att över 40% av SREs omsättning ska komma från export redan i år. Med denna order har Svensk Rökgasenergi på runt 7 veckor tagit in ca 70 mkr i nya order inom bioenergi, säger Rolf Hasselström, vd och koncernchef Opcon AB.

- Med den här ordern bekräftas också att kundgruppen för vår nya lågtemperaturtork finns utanför sågverk och pelletstillverkare där även fjärrvärmeverk som eldar med biobränsle ser stora fördelar också med torksystemet. Med kondensor och lågtemperaturtork kan vi istället för att använda dyr primärenergi för torkning utnyttja spillvärme i låga temperaturer. För sågverk och pelletstillverkare kan bränslebehovet halveras vid bibehållen produktion. Alternativt går det att fördubbla torkkapaciteten med oförändrat bränslebehov. Investeringen betalar sig på något år eller två samtidigt som utsläppen till miljön minskas avsevärt, säger Lennart Granstrand, Svensk Rökgasenergi AB.

System Renergi baseras på värmeåtervinning genom rökgaskondensering och innebär såväl kraftigt minskade utsläpp som stora energibesparingar.

e-post: info@Opcon.se
www.Opcon.se