Delårsrapport, 1 januari – 30 juni 2008

Denna delårsrapport är upprättad enligt International Financial Reporting Standards, IFRS.

TRETTI.SE VISAR FORTSATT FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT OCH VINST

Första halvåret (1 januari – 30 juni 2008) (Koncernen)

• Försäljningen för första halvåret uppgick till 110,4 (88,0) Mkr.
• Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) för första halvåret uppgick till 2,3 (1,9) Mkr.
• Resultatet efter finansiella poster för första halvåret uppgick till 2,7 (2,3) Mkr.
• Resultatet efter skatt för första halvåret uppgick till 2,0 (2,3) Mkr.
• Resultat per aktie efter skatt för första halvåret uppgick till 0,39 (0,46) kr.

Andra kvartalet (1 april – 30 juni 2008) (Koncernen)

• Försäljningen för andra kvartalet uppgick till 56,9 (45,8) Mkr.
• Rörelseresultatet efter avskrivningar (EBIT) för andra kvartalet uppgick till 1,4 (1,1) Mkr.
• Resultatet efter finansiella poster för andra kvartalet uppgick till 1,7 (1,3) Mkr.
• Resultatet efter skatt för andra kvartalet uppgick till 1,2 (1,3) Mkr.
• Resultat per aktie efter skatt för andra kvartalet uppgick till 0,24 (0,26) kr.

Försäljningen
Försäljningen under det första halvåret, 1 januari – 30 juni 2008, uppgick till 110,4 (88,0) Mkr. Jämfört med samma period 2007 motsvarar det en ökning med c:a 25 %.

Av första halvårets omsättning svarar det andra kvartalet, 1 april- 30 juni 2008, för 56,9 (45,8) Mkr.
Jämfört med samma period 2007 motsvarar det en ökning med c:a 24 %.

(För tabell se bifogad fil.)

Rörelseresultat och bruttomarginal
Rörelseresultatet efter avskrivningar för det första halvåret 2008, uppgick till 2,3 (1,9) Mkr.

Rörelseresultatet efter avskrivningar för det andra kvartalet 2008, uppgick till 1,4 (1,1) Mkr.

(För tabell se bifogad fil.)

Bruttomarginalen för första halvåret uppgick till
15,1 (15,1) %.

Bruttomarginalen för det andra kvartalet uppgick till
15,1 (15,8) %.

Leverantörsbonus reserveras i delårsrapporter efter uppskattad leverantörsbonus för hela räkenskapsåret. En viss försiktighet iakttas vid reserveringen.

Försäljningen har i stort utvecklats enligt den plan som styrelsen och ledningen fastställt för året. Utvecklingen av bruttomarginalen var ej tillfredsställande och åtgärder, i syfte att säkerställa att utvecklingen förbättras, har fortsatt att vidtas. Arbetet med att förbättra marginalen förväntas ge effekt under det andra halvåret.

Händelser under det andra kvartalet
Under andra kvartalet tecknades ett nytt samarbetsavtal med Schenker Privpak för transport och distribution av paketleveranser. Samarbetet inleddes i början av juni.

Ett nytt avtal tecknades även med Box Delivery för transport och distribution pallgods i utvalda regioner i Sverige. Samarbetet inleddes i slutet av juni.

Bolagets årsstämma hölls 6 maj 2008. Stämman beslutade om utdelning för 2007 om 0,50 (0,00) kronor per aktie. Styrelsen samt den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2007 och till ordinarie ledamöter omvaldes Jan Friedman, Erik Lindgren och Peter Westring samt nyvaldes Marie Nygren. Vid det konstituerande styrelsesammanträdet efter stämman valdes Jan Friedman till styrelsens ordförande. Samtliga beslut på årsstämman finns på bolagets webbplats.

Bolaget har utsett Remium till likviditetsgarant för aktien som handlas på NGM Equity. Syftet är att minska prisskillnaden mellan köp- och säljkurs och att öka aktiens likviditet. Åtagandet påbörjades den 4 juni 2008.

Antal heltidsanställda 2008-06-30 uppgick till 24 (20) personer.

Finansiell ställning och likviditet
Den 30 juni 2008 uppgick bolagets likvida medel, inklusive kortfristiga placeringar, till 23,3 (32,9) Mkr, motsvarande 4,54 (6,42) kronor per aktie. Soliditeten var 79,8 (76,7) %. Bolagets egna kapital uppgick till 50,8 (39,1) Mkr, motsvarande 9,91 (7,63) kronor per aktie.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under det första halvåret till -0,3 (1,1) Mkr. Kassaflödet för det första halvåret uppgick till -3,3 (1,0) Mkr. Det negativa kassaflödet för det första halvåret belastas i huvudsak av att värdet i varulager har ökats samt av utdelning till aktieägarna som utbetalades under maj månad och uppgick till totalt 2,6 Mkr.

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under det andra kvartalet till 2,8 (-0,6) Mkr. Kassaflödet för det andra kvartalet uppgick till 0,1 (-0,7) Mkr och belastas av utdelningen till aktieägarna enligt ovan.

Investeringar
Den 30 juni 2008 uppgick bolagets materiella anläggningstillgångar till 1,8 (0,3) Mkr varav huvuddelen avsåg inventarier. De immateriella anläggningstillgångarna uppgick till 0,6 (1,3) Mkr och avser framför allt affärssystem och hemsida.

Uppskjuten skattefordran
Bolagets uppskjutna skattefordran uppgår på balansdagen till 8,4 (0,0) Mkr. Den uppskjutna skattefordran är till sin helhet hänförlig till skattemässiga underskottsavdrag. Skatt bokförs löpande vilket påverkar resultatet samtidigt som den uppskjutna skattefordran minskar.

Moderbolaget
Moderbolagets intäkter under det första halvåret
uppgick till 110,4 (88,0) Mkr och resultatet efter finansiella poster uppgick till 2,7 (2,3) Mkr.
Moderbolagets intäkter under det andra kvartalet uppgick till 56,9 (45,8) Mkr och resultat efter
finansiella poster uppgick till 1,7 (1,3) Mkr.

Händelser efter rapportperiodens utgång
Inga händelser finns att rapportera.

Framtidsutsikter
E-handeln generellt bedöms öka och fortsätta att ta andelar från den traditionella handeln. Den svenska vitvarumarknaden har, under det första halvåret av 2008, mattats av jämfört med föregående år. Bolaget bedömer att nedgången av den svenska vitvarumarknaden, under återstoden av 2008, kommer att fortsätta.

Fortsatt försäljningstillväxt är central för bolaget och trots vitvarumarknadens avmattning skall bolaget, också med stöd av e-handelns tillväxt, fortsätta att ta marknadsandelar. I syfte att säkerställa fortsatt skalbarhet samt hantering av framtida volymer är investeringar i system och logistik planerade.
Värdet på varulagret, som under det första halvåret fördubblades, bedöms ej öka ytterligare under 2008.

Försäljningen under innevarande år förväntas att fortsätta växa och resultatet bedöms fortsättningsvis vara positivt. Bolaget avstår i övrigt från att lämna prognos för 2008. Bolagets plan och långsiktiga mål kvarstår vilket innebär att försäljningen 2011 beräknas uppnå 500 Mkr samtidigt som EBIT förväntas ligga på 7%. Positivt kassaflöde skall uppnås 2009.

Redovisningsprinciper
Från och med 1 juli 2005 tillämpar Tretti AB (publ.) IFRS i koncernredovisningen. Delårsrapporten har upprättats enligt IAS 34 – delårsrapportering, vilket är i enlighet med de krav som ställs i RFR 1.1

Risker och osäkerhetsfaktorer
Bolagets verksamhet är utsatt för ett antal risker som helt eller delvis ligger utanför bolagets och koncernens kontroll, men som kan ha inverkan på försäljning och resultat. En beskrivning av bolagets risker och riskhantering ges i not 1 i årsredovisningen för 2007.

Granskning
Rapporten har ej granskats av bolagets revisorer.

Kommande rapporter
Delårsrapport tredje kvartalet 2008, 13 november, 2008.
Bokslutskommuniké 2008, 18 februari, 2009.

Styrelsens och verkställande direktörens intygande
Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av företagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver de väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Stockholm den 12 augusti 2008

Tretti AB (publ)

Jan Friedman (ordf.)
Erik Lindgren (led.)
Marie Nygren (led.)
Peter Westring (led.)
Paul Fischbein (vd)

(För fullständig rapport se bifogad fil.)