Populärt att skydda regnskog via e-handel

Report this content

De internationella klimatförhandlingarna i Köpenhamn närmar sig och allmänhetens engagemang för klimatfrågan ökar. Det visar sig också i hur vi handlar varor på internet. Efter en dryg veckas erbjudande har nu närmare 10 procent av Tretti.se:s kunder valt att skydda regnskog i Ecuador vid leverans av sina vitvaror.

– Vi har fått mycket positiv respons från våra kunder. Sedan lanseringen förra veckan har närmare 10 procent av alla kunder valt att klimatkompensera. Vi tror att många upplever det som positivt att kompensera genom en aktiv och konkret miljöhandling som skydd av regnskog, säger Paul Fischbein, vd för Tretti.se. Vitvaruföretaget Tretti.se erbjuder sina kunder möjligheten att klimatkompensera leveranser genom att skydda regnskog via föreningen Rädda Regnskog. För att kompensera för de utsläpp av koldioxid varje leverans medför kan kunderna välja att skänka 10 kronor som oavkortat går till föreningen Rädda Regnskog och deras arbete för att skydda värdefull regnskog i Ecuador. Priset, 10 kronor per leverans, är beräknat efter ungefärligt konsumentpris på utsläppsrätter för koldioxid inom Kyotoavtalet. Utsläppen från avskogning utgör ungefär 20 procent av de globala koldioxidutsläppen, en viktig åtgärd för att motverka klimatförändringarna är därför att skydda regnskog från avverkning. – Vi är mycket glada att ett svenskt vitvaruföretag stödjer Rädda Regnskogs verksamhet. Vi hoppas att andra företag inspireras att ta liknande initiativ för att motverka klimatförändringarna, säger Ylva Rylander, kommunikationsansvarig för Rädda Regnskog. Läs mer om hur Tretti.se arbetar med klimatkompensation: http://www.tretti.se/info/leveransinformation#klimatkompensation