E-hälsoföretaget Trialbee i Lund genomför nyemission om 21,4 MSEK

Report this content

Trialbee breddar och stärker ägarbasen i en nyemission. Största investerare är Industrifonden och Briban Invest samt en grupp namnkunniga affärsänglar med Hampus Jakobsson i spetsen.

Trialbee har utvecklat en webbaserad teknisk plattform som effektiviserar patientrekrytering till läkemedelsbolagens kliniska studier. Trialbees tjänst gör det möjligt att snabbt hitta exakt rätt deltagare till specifika studier och bidrar därmed till att korta rekryteringstiden.

Det nya kapitalet skall användas för internationell expansion samt produktutveckling. Bolaget kommer att utvidga personalstyrkan med rekryteringar inom klinisk forskning, systemutveckling och försäljning.

-       Trialbee ligger rätt i tiden eftersom läkemedelsbranschen allt mer skiftar från traditionella rekryteringsmetoder till en mer träffsäker e-rekrytering, säger Jan Barchan, Briban Invest.

Behovet av bolagets lösning är globalt. I dagsläget pågår ca 10 000 studier som är sponsrade av läkemedelsindustrin. Ett flertal av de större läkemedelsbolagen och CRO företag är för närvarande kunder till Trialbee.

-       Vårt mål är att vara marknadsledande i Europa 2015 när det gäller e-rekryteringslösningar av patienter till kliniska studier. Vi är helt fokuserade på att effektivisera och accelerera processerna för att ta fram nya och bättre läkemedel och vi kommer även att bredda vårt erbjudande framöver genom analyser av klinisk testdata säger Tobias Folkesson, VD Trialbee.

-       Trialbee ingår i Industrifondens satsning inom e-hälsa, ett område under stark tillväxt. säger Hedvig Andersén investeringsansvarig Industrifonden.

För mer information, vänligen kontakta:

Tobias Folkesson, VD Trialbee, e-post: tobias.folkesson@trialbee.com, tel: 0705- 821 101

Hedvig Andersén, investeringsansvarig Industrifonden, epost: hedvig.andersen@industrifonden.se, tel: 0708-28 82 20

Trialbee erbjuder globala läkemedelsbolag en webbaserad tjänst för en träffsäker och effektiv patientrekrytering för kliniska prövningar. Utvecklingen av den tekniska plattformen har skett i nära samarbete med läkemedelsbolag och CRO-bolag. Trialbee grundades på Ideon i Lund 2010 av Tobias Folkesson och Jonas Billing och har idag 9 anställda. Läs mer på www.trialbee.com

Taggar: