Health Tech-företaget Trialbee satsar på tillväxt och strategisk expansion

Report this content

Det svenska health tech företaget Trialbee anställer flera personer på ledande befattningar och gör nya investeringar. Satsningarna utgör grunden för Trialbees planer kring företagets tillväxt och expansion på den amerikanska marknaden.

Trialbee är ett svenskt teknologiföretag som erbjuder läkemedelsindustrin en webbbaserad plattform och metodik med smarta patientrekryterings- och engagemangstjänster för att effektivisera kliniska prövningar av nya läkemedel.

Med en nyemission om 35 miljoner kronor mobiliserar och förbereder sig Trialbee nu för expansion på den amerikanska marknaden. Bland investerarna finns Stiftelsen Industrifonden, Briban AB, Birgerson Invest LLC och Ulf Wiinberg Consult & Invest AB, Anders Tullgren, Daniel Spasic och Newton Aguiar.

"Vi har ökat vår investering i Trialbee för att vi bedömer att företagets tillväxtmöjligheter är mycket lovande", säger Patrik Sobocki från Industrifonden, ett av Nordens största riskkapitalbolag. "Det finns ett stort behov av ökad digitalisering inom klinisk forskning och den unika teknologiplattformen som Trialbee erbjuder överträffar allt annat som finns på marknaden idag."

Som en del av Trialbees satsning på den amerikanska marknaden har företaget rekryterat två personer på ledande befattningar. Lollo Eriksson tillträder som VD efter grundaren Tobias Folkesson, som övergår till rollen som strategisk teknisk rådgivare. Robert Molander blir ny global marknadschef. Både Lollo och Robert har omfattande erfarenheter inom läkemedelsindustrin på forsknings- och på marknadssidan. Trialbees styrelse har stärkts med ny ordförande, Anders Tullgren, och två nya ledamöter, Newton Aguiar och Daniel Spasic. Styrelsens nya medlemmar har alla betydande erfarenhet av Trialbees kundgrupper.

"Trialbee går in i en ny tillväxtfas, och det är därför naturligt att vi får in personer med omfattande erfarenhet av läkemedelsindustrin", säger Anders Tullgren, ordförande för Trialbee. "Jag är stolt över att leda ett så mångsidigt och begåvat team – det är ett företag där de bästa programmerarna och ingenjörerna nu kompletteras med gedigen erfarenhet inom läkemedelsutveckling."

Kunskaps- och erfarenhetsbredden i Trialbees ledningsgrupp och styrelse är en strategisk tillgång som ska bidra till företagets fortsatta expansionsplaner.

För ytterligare information kontakta:
Robert Molander, Senior VP Marketing, Trialbee
E-mail: Robert.Molander@Trialbee.com| + 1 (908) 432-8281

Zain Ali, Market Business Analyst, Trialbee
E-mail: Zain.Ali@Trialbee.com| + 46 72 255 12 22

Om Trialbee:
Trialbee är ett svenskt teknologiföretag som grundades 2010 och erbjuder läkemedelsmarknaden en digital plattform och metodik med smarta patientrekryterings- och engagemangstjänster för att effektivisera kliniska prövningar av nya läkemedel.

Hitta oss på: www.trialbee.comLinkedIn | Twitter | Facebook