Vartannat tillverkande företag räknar med personalneddragningar under året

Verkstadsrapporten våren 2024

2024 blir ett tufft år för Sveriges tillverkande företag med vikande försäljning och svag lönsamhet. Vartannat företag räknar med personalneddragningar. Men 2025 vänder det. Det visar Verkstadsrapporten från rådgivarorganisationen Triathlon Group.

När resultatet från djupintervjuer med ledande beslutsfattare på Sveriges största tillverkande företag sammanställts, framträder en tydlig bild av hur verkstadsindustrin mår just nu och hur de ser på framtiden.

Majoriteten (51%) av företagen räknar med minskad orderingång och förväntar sig en negativ omsättningsutveckling under 2024. Förutom minskad försäljning upplever företagen också att lönsamheten pressas, framför allt på grund av ökade råvarupriser och högre räntor. Sju av tio verkstadsbolag spår en nedåtgående eller oförändrad rörelsemarginal under 2024.

-          Vikande försäljning och minskad orderingång samtidigt som lönsamheten pressas - det ser dystert ut när tillverkande företag ger en prognos över resten av året, säger Fredrik Wadsten, vd på Triathlon Group som står bakom Verkstadsrapporten.

Undersökningen visar dessutom att personalneddragningar planeras under året. Fem av tio företag uppger att personalstyrkan förväntas minska under 2024.

Men under 2025 vänder det och respondenterna är eniga. Fler än nio av tio (94%) räknar med att orderingången ökar under 2025.

-          2024 års negativa trend förväntas vända nästa år - stigande omsättning och ökade orderingångar syns på horisonten, säger Fredrik Wadsten.

Sedan 2015 har Verkstadsrapporten tagit tempen på tillverkande företag. Nytt för i år är bland annat att Triathlons Verkstadsindex har sammanställts. Indexet presenterar två mått på verkstadsbolagens förväntningar, ett för innevarande år och ett för kommande år.

-          När indexen ställs i relation till prognoserna som insamlats tidigare år ser vi tydliga tecken på att vi nu är i en lågkonjunktur men att vi under 2025 går mot bättre tider, säger Fredrik Wadsten.

Nytt för i år är dessutom att rapporten omfattar hela Sverige. Den svenska verkstadsindustrin har delats in i fyra regioner – väst, syd, ost och norr - för att kunna identifiera speciella utmaningar och möjligheter på regional basis.  Regionala avvikelser sammanfattas i faktarutan intill.  Enkätundersökningen gjordes i form av djupintervjuer på telefon mellan vecka 16-18 under 2024. Urvalet bestod av de 100 största tillverkande företagen och representerar 75% av omsättningen inom den svenska verkstadsindustrin. Svarsfrekvensen var 70%.

En bild som visar text, diagram, cirkel, Teckensnitt

Sammanfattning av enkätresultat

Omsättning & orderingång

▪ En negativ omsättningsutveckling förväntas under 2024 - ökade råvarupriser, höga räntor, samt svårigheter i containertrafiken är bidragande faktorer

▪ En positiv omsättningsprognos har däremot prognostiserats inför 2025

▪ Orderingångarna förväntas minska innevarande period, däremot finns det en tydlig tilltro (94%) till att ordernivåerna kommer öka under kommande period

Rörelsemarginal

▪ För innevarande år förväntar sig 7 av 10 verkstadsbolag en nedåtgående eller oförändrad rörelsemarginal – detta som en följd av ökade råvarupriser samt avtagande efterfråga

Arbetskraft

▪ 5 av 10 företag uppger att personalstyrkan kommer minska under 2024
▪ För 2025 är däremot prognosen omvänd då endast 1 av 10 bolag förväntas minska sin personalstyrka

Regionala avvikelser – region väst, syd, ost och norr

• Region syd och väst ser att nedskärningarna förblir 2024 - ingen av de tillfrågade företagen förväntar sig personalnedskärningar 2025, i stället förutspår en knapp majoritet att deras personalstyrka kommer öka.
  • Region norr sticker ut med sin prognos att nedskärningar fortsätter för 1 av 3 företag 2025.
  • En märkbar återhämtning förväntas i den södra regionen då 2 av 3 bolag spår en ökad omsättning 2025.
  • I den västra regionen beskrivs de förväntade minskningarna i orderingångar som en följd av rådande konjunkturläge.

En bild som visar karta, text

Fakta om Verkstadsrapporten – beskrivning, metod och genomförande

Verkstadsrapporten är en enkät och studie av de största tillverkande bolagen i Sverige som presenteras två gångare per år. Rapporten tar temperaturen på verkstadsindustrin med analys av både tillstånd samt framtid. Underlaget för rapporten som utkommer på våren kommer från en enkät där djupintervjuer med beslutsfattare genomförs. Rapporten som utkommer på hösten har dessutom ett underlag från årsredovisningar och regionaldata. Den framtagna informationen har analyserats och diskuterats av en panel bestående av industriexperter för att identifiera trender, orsaker och effekter relevanta för bolagen och regionen.

En bild som visar text, eld, person

Automatiskt genererad beskrivning

Enkätundersökningen genomfördes i form av telefonintervjuer mellan vecka 16-18 under 2024. Urvalet bestod av de 100 största tillverkande företagen och representerar 75% av omsättningen inom den svenska verkstadsindustrin. Svarsfrekvensen var 70%. Beslutsfattarna tillfrågas om nuläge och framtidsprognos gällande:

-          Omsättning

-          Rörelsemarginal

-          Personalstyrka

-          Orderingångar

För intervju/kommentarer eller för att ta del av rappporten: Fredrik Wadsten, senior partner Triathlon Group, på 070-318 21 20 eller fredrik.wadsten@triathlon.se

Triathlon Group

Triathlon Group är en professionell expertorganisation och en ledande aktör inom ’Performance Improvement’. Företaget hjälper stora, multinationella, nordiska kunder att stärka sin konkurrenskraft internationellt. Baserat på specifika expertområden levererar Triathlon bestående förbättringar till våra kunder. Triathlon Group är en oberoende, partnerägd, firma med huvudkontor i Göteborg. www.triathlon.se