Dyster höst men 2025 vänder det för verkstadsindustrin i Sverige

Report this content

2024 slutar med svag orderingång och personalneddragningar. Men 2025 vänder det. Det visar Verkstadsrapporten från rådgivarorganisationen Triathlon Group.

Sedan 2015 har Triathlon Group givit ut Verkstadsrapporten. När färska enkätsvar från beslutsfattare från de 100 största bolagen sammanställts, kan vi konstatera att lågkonjunkturen har bitit sig fast lite längre än väntat.

När det gäller orderingången under resten av 2024 tecknar företagen en ganska så dyster utveckling jämfört med föregående år. Endast 1 av 4 bolag återger att deras orderingång ökar under 2024. 44 procent tror på en minskning.

Förutom minskad försäljning visar företagen också en tydlig försiktighet kring personalstyrkan just nu. Mer än en tredjedel av företagen uppger att personalstyrkan kommer att minska under innevarande år.

-          Det finns just nu en fortsatt stor oro över att globala faktorer som geopolitisk osäkerhet och inflation påverkar utvecklingen. Men när vi går in i 2025 så är fler mer positiva kring framtiden. Det senaste årets trend förväntas vända – med stigande omsättning och ökad orderingång samtidigt som lönsamheten stärks, säger Fredrik Wadsten.

Verkstadsbolagen är delade i sin syn på utvecklingen av rörelsemarginalerna för innevarande år men inför nästkommande år förväntar sig 83 procent av verkstadsbolagen en uppåtgående eller oförändrad rörelsemarginal.

-          Ökningen förklaras av förbättrad produktionseffektivitet och ökat kapacitetsutnyttjande, säger Fredrik Wadsten.

Triathlons Verkstadsindex presenterar två mått på verkstadsbolagens förväntningar, ett för innevarande år och ett för kommande. Indexen ställs vidare i relation mot prognoserna som insamlats tidigare år.

-          När indexen ställs i relation till prognoserna som insamlats tidigare i våras ser vi att lågkonjunkturen verkar bita sig fast längre än vad man har trott. Vändningen förväntas komma under 2025 men försiktigheten är större än verkstadsbolagen tidigare uppgett, säger Fredrik Wadsten.

Även information från årsredovisningar analyseras i Verkstadsrapporten. Sett i ett längre perspektiv kan man dock konstatera att verkstadsindustrin haft en god tillväxt senaste åren.

-          Verkstadsindustrin kommer från en stark finansiell position, säger Fredrik Wadsten

Den svenska verkstadsindustrin har delats in i fyra regioner – väst, syd, ost och norr - för att kunna identifiera speciella utmaningar och möjligheter på regional basis. Regionala avvikelser sammanfattas i faktarutan nedanför.

A graph of negative and negative

Description automatically generated

Sammanfattning av enkätresultat

Omsättning & orderingång

-          En varierad omsättningsutveckling förväntas under den sista delen av 2024 – globala faktorer som geopolitisk osäkerhet och inflation påverkar utvecklingen i hög grad.

-          En positiv omsättningsprognos har prognostiserats inför 2025 – 5 av 10 bolag förväntar sig en ökad omsättning 2025 jämfört med 2024

-          Endast 1 av 4 företag återger att deras orderingångar ökar innevarande år medan nästan dubbelt så många bolag prognostiserar ökande orderingångar 2025

Rörelsemarginal

-          Inför nästkommande år förväntar sig 83% av verkstadsbolag en uppåtgående eller oförändrad rörelsemarginal.

Arbetskraft

-          Mer än en tredjedel av företagen uppger att personalstyrkan kommer att minska under 2024.

-          För 2025 är däremot prognosen mer positiv då endast 17% av verkstadsbolagen förväntas minska sin personalstyrka

Investeringar

-          Rapporterade investeringsnivåerna är väldigt lika för 2024 och 2025 där 1 av 3 företag anger ökande investeringar medan 1 av 4 uppger minskande investeringsnivåer över båda åren.

En bild som visar karta, text

Automatiskt genererad beskrivningRegionala avvikelser – region väst, syd, ost och norr

-          Syd: Regionen uppvisar en pessimistisk syn gällande bibehållning och ökning av personalstyrka under 2025

-          Norr: Enda regionen som påvisar en avtagande produktivitet senaste året

-          Öst: 75% av de tillfrågade bolagen tror på en ökning av omsättningen under 2025

-          Väst: Över hälften, 53%, av de tillfrågade bolagen förväntar sig att deras rörelsemarginal sjunker under 2024.

Fakta om Verkstadsrapporten – beskrivning, metod och genomförande

Verkstadsrapporten är en enkät och studie av de största tillverkande bolagen i Sverige som presenteras två gångare per år. Rapporten tar temperaturen på verkstadsindustrin med analys av både tillstånd samt framtid. Underlaget för rapporten som utkommer på våren kommer från en enkät där djupintervjuer med beslutsfattare genomförs. Rapporten som utkommer på hösten har dessutom ett underlag från årsredovisningar och regionaldata. Den framtagna informationen har analyserats och diskuterats av en panel bestående av industriexperter för att identifiera trender, orsaker och effekter relevanta för bolagen och regionen.

Enkätundersökningen genomfördes i form av telefonintervjuer mellan vecka 35 - 37 under 2024. Urvalet bestod av de 100 största tillverkande företagen och representerar 75% av omsättningen inom den svenska verkstadsindustrin. Svarsfrekvensen var 70%. Beslutsfattarna tillfrågas om nuläge och framtidsprognos gällande:

-          Omsättning

-          Rörelsemarginal

-          Personalstyrka

-          Orderingångar

-          Investeringar

Triathlon index

Genom Triathlons Verkstadsindex återspeglas verkstadsbolagens utsikter för innevarande och kommande år. Indexet gör detta genom att ställa dagens förväntan gällande omsättning, rörelsemarginal och personalutveckling i relation till tidigare prognoser. Grafernas x-axel refererar till indexetvärdets insamlingsperiod (e.g. 2024-H representera prognosen från höstens rapport). I Verkstadsindex 2024 återges prognosen under nuvarande år jämfört med föregående år. I grafen Verkstadsindex 2025 återges prognosen för kommande år jämfört med innevarande år.

För intervju/kommentarer eller för att ta del av rapporten: Fredrik Wadsten, VD och senior partner Triathlon Group, på 070-318 21 20 eller fredrik.wadsten@triathlon.se

Triathlon Group

Triathlon Group är en professionell expertorganisation och en ledande aktör inom ’Performance Improvement’. Företaget hjälper multinationella och nordiska kunder att stärka sin konkurrenskraft internationellt. Baserat på specifika expertområden levererar Triathlon bestående förbättringar till våra kunder. Triathlon Group är en oberoende, partnerägd, firma med huvudkontor i Göteborg. www.triathlon.se

Taggar: