Kommuniké från extra bolagsstämma i Triboron

Den extra bolagsstämman i Triboron International AB (”Triboron” eller ”Bolaget”) har idag, den 24 juli 2024, beslutat om att genomföra en riktad nyemission av högst 23 803 563 units (”Units”) motsvarande 13,3 MSEK enligt i huvudsak följande villkor.

1. Varje Unit består av två (2) aktier av serie B och en (1) teckningsoption av serie 3B. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en (1) aktie av serie B i Bolaget.
  2. Av de nyemitterade Units ska, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, de personer som anges i Bilaga 1 ha rätt att teckna högst det antal Units som står angivet för respektive person.
  3. Styrelsen ska emellertid ha rätt att besluta om förlängning av teckningstiden.
  4. Teckning kan enbart ske i Units och således inte av aktier av serie B eller teckningsoptioner var för sig. Tilldelning får enbart ske i Units. Efter emissionens genomförande kommer dock aktierna av serie B och teckningsoptionerna att skiljas åt.
  5. Överteckning kan inte äga rum.
  6. Teckningskursen per Units ska vara 0,56 kronor, motsvarande ett belopp om 0,28 kronor per aktie av serie B. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.
  7. Betalning för Units ska erläggas kontant senast tre bankdagar från utfärdandet av besked om tilldelning (avräkningsnota). Det erinras emellertid om styrelsens rätt att besluta om att betalning ska kunna erläggas genom kvittning enligt 13 kap. 41 § aktiebolagslagen. Styrelsen ska ha rätt att besluta om förlängning av betalningstiden.
  8. Överkurs vid betalning för tecknade Units, också efter utnyttjande av teckningsoptioner, ska föras till fria överkursfonden.
  9. Vid full teckning av Units i emissionen och vid fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kommer Bolagets aktiekapital att öka med högst 2 142 320,67 kronor, varav 1 428 213,78 kronor avser aktierna av serie B och 714 106,89 kronor avser teckningsoptionerna.
  10. Vid full teckning av Units i emissionen och fullt utnyttjande av teckningsoptionerna kan antalet aktier i Bolaget komma att öka med högst 71 410 689 aktier av serie B.
  11. De nya aktierna av serie B som ingår i emitterade Units, eller tillkommer efter utnyttjande av teckningsoptioner, medför rätt till vinstutdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning som infaller närmast efter det att de nya aktierna är införda i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken.
  12. Tilldelning är villkorat av att tecknaren, som genom tilldelning uppnår eller överskrider 10, 20, 30, 50, 65 eller 90 procent av rösterna i Bolaget eller som av annan anledning ska anmäla sin investering till Inspektionen för strategiska produkter (”ISP”), får anmälan om den avsedda investeringen godkänd av ISP, i enlighet med lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar (”UDI-lagen”). Villkoret grundar sig på att Bolagets dotterbolag bedriver skyddsvärd verksamhet enligt UDI-lagen.

Teckningsoptioner
  13. Varje teckningsoption ska berättiga till teckning av en (1) ny aktie av serie B i Bolaget till en teckningskurs motsvarande 0,35 kronor. Utnyttjande av teckningsoptionerna för teckning av aktier av serie B kan ske under tre perioder – från och med 2 september 2024 till och med 13 september 2024, 1 oktober 2024 till och med 11 oktober 2024 samt 9 december 2024 till och med 20 december 2024.
  14. För teckningsoptionerna gäller i övrigt sedvanliga optionsvillkor med rätt till omräkning.

Eminova Fondkommission AB | +46 8 684 211 00 | adviser@eminova.se

Robert Thorén, VD/CFO | +46 73 353 76 09  robert.thoren@triboron.com