PRESSMEDDELANDE · Tricorona Mineral förvärvar utvecklingsprojekt med god vinstpotential · Förvärvet utgör ett steg i att omstrukturera Tricorona till ett lönsamt rörelsedrivande bolag Förvärv av utvecklingsprojekt med målet att inom två år ha etablerat en kedja för lågprisbensin Tricorona Mineral har slutit avtal med Cardinal Oil AB om att förvärva alla rättigheter till ett utvecklingsprojekt "Tankstället" med målsättningen bygga upp en fristående kedja av automatstationer för drivmedel på utvalda platser i Sverige. I förvärvet ingår varumärke, kompletta konstruktions- och tillverkningsritningar för modulbyggda fristående bensinstationer, s k ovanjordsanläggningar, samt underlag för ett antal redan kartlagda etableringsställen i södra och mellersta Sverige. Genom konceptet med ovanjordsanläggningar minskas etablerings- och installationskostnaderna för en station väsentligt jämfört med en konventionell station med nedgrävda cisterner. Byggnadskonstruktionen ger dessutom en flexibilitet att omlokalisera stationer vid förändringar i trafikflöden etc. Målet är att inom 24 månader ha etablerat en kedja omfattande ett 20-tal stationer och med en årlig försäljningsvolym på 25 000 m3. Den kalkylerade vinstpotentialen vid denna volym uppgår till 8 - 10 mkr. Fortsatt omstrukturering av Tricorona Förvärvet av projektet "Tankstället" är ytterligare ett steg i den omvandling av Tricorona som inleddes för snart ett år sedan: · Förvärv av Vitalitet Corporate har genomförts, vilket resulterat i tillskott av likviditet och omsättningstillgångar. · Omförhandling av villkoren med externa kreditgivare har genomförts. · Verksamheten i Woxna Graphite har lagts i malpåse och kostnaderna nedbringats till ett minimum. · Förhandlingar om försäljning av eller samarbete för Woxna Graphite pågår. · Förvärv av Tankstället enligt ovan. Uppsala den 27 december 2002 Tricorona Mineral AB (publ) Styrelsen För ytterligare information kontakta VD Paul Hammergren, tel 018-15 64 24 eller mobil 0706-73 32 89. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/27/20021227BIT00060/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/27/20021227BIT00060/wkr0002.pdf