• tridion/

Tridion förvärvas av SDL International - kombinationen ger en helhetslösning för globalt webbinnehåll

Report this content

Tridion köps upp den ledande leverantören av globala informationslösningar, SDL International för 69 miljoner Euro. Förvärvningsavslutet planeras under andra kvartalet av 2007 och är bundet till ett antal villkor, så som godkännande från SDL aktieägare och en lyckad aktieemission av SDL.

Kombinationen Tridion som världsledande leverantör av globalt webbinnehåll och SDL skapar industrins mest omfattande hanteringslösning som kommunicerar med flerspråkiga målgrupper på global nivå. Tridions mjukvara i kombination med SDLs teknologi levererar en smidig helhetslösning. Det är nu möjligt för organisationer att skapa och översätta innehållet i ett steg. Det innebär att man kan översätta och återanvända innehållet över alla webbkanaler för affärskommunikation, marknadsföring, försäljning och kundservice och support på alla språk. Genom att förena prisbelönad teknologi och tjänster, erbjuder den nya kombinationen en konkurrensstärkande totallösning för flerspråkiga organisationer i dagens globala ekonomi.

- Vi är mycket glada över vårt tillkännagivande i dag. Genom att gå ihop med SDL, kan vi realisera våra strategiska mål snabbare; erbjuda bredare lösningar, hantera större kritisk massa och global vidd. Tridion och SDL delar samma vision. Våra utbud av lösningar och tjänster är fullständigt kompletterande. Genom att förena våra krafter vill vi erbjuda en avgörande skillnad på våra globala marknader, samtidigt som vi hjälper våra kunder att göra det samma. Vi ser fram emot en fortsatt stark tillväxt med stöd av de nya möjligheterna som SDL-gruppen för med sig, säger Pieter Varkevisser, CEO för Tridion.

Enligt Forrester Research, det ledande branschanalysföretaget, har Internet blivit det mest uppskattade kommunikationsmedlet. Internet är en plats där många möten sker och affärsuppgörelser sluts. Det är på Internet som kommunikation sker med såväl potentiella som befintliga kunder. Numera har kunder och företag högre krav än tidigare och förväntar sig att bli bemötta med skräddarsydda lösningar efter deras specifika behov och önskemål. Förmågan att kommunicera på den lokala målgruppens språk är en strategisk fördel för att möta förväntningarna på dagens marknader. Kombinationen av Tridion och SDL är ett utmärkt sätt att positionera sig för att dra fördel av denna trend på marknaderna.

- I en tid då informationsåtkomst är hårdvaluta för alla organisationer, är informationstillgångar kritiska för den nuvarande och den framtida konkurrenskraften. För Tridion innebär förvärvet ett stort kliv framåt för att kunna erbjuda en totallösning för vår kundbas. Kombinationen av SDLs översättningshanteringssystem och Tridions avancerade WCM-teknologi ger organisationerna möjlighet att inte bara skapa, utan även upprätthålla ett flerspråkigt kundbemötande. För kommunikation, som allt mer centreras kring Internet, representerar hantering av globalt webbinnehåll ett viktigt element för vår globala informationshanteringsstrategi, säger Mark Lancaster, ordförande och CEO för SDL.

För mer information om affärshändelsen, läs även pressmeddelande från SDL.

Presskonferens
Journalister är välkomna till presskonferens om förvärvet före det internationella 2-dagars evenemanget Tridion World.

Tid: onsdag 25 april mellan 11:00 och 12:00 CET.
Plats: Hotels van Oranje, i Noordwijk (Nederländerna).

Pieter Varkevisser, CEO för Tridion och Mark Lancaster, ordförande och CEO för SDL kommer att närvara och svara på era frågor.