Nytt svenskt kompositmaterial får Trifilon att växa globalt

Report this content

Det svenska innovationsföretaget Trifilon har utvecklat ett världsunikt kompositmaterial i kol- och naturfiber. Nu etablerar sig företaget i Saabs tidigare utvecklingscentrum i Trollhättan, nu ägt av NEVS, och siktar på global tillväxt och utveckling av innovativa produkter inom motorsport, transport och en mängd andra områden.

Trifilon har sin grund i den svenska forskarvärlden och har därifrån utvecklat ett världsunikt kompositmaterial i kol- och naturfiber. Trifilon utvecklar idag produkter åt världsledande kunder inom actionsport, motorsport och transport.

Det nya kompositmaterialet Trifilon, som är en kombination av naturfiber och kolfiber, är både betydligt lättare och i flera avseenden starkare jämfört med rena kolfiberlaminat. Materialet har även visat en dubblerad tolerans för vibrationer. Genom att materialet är 33 procent biobaserat har det en mindre miljöpåverkan än ren kolfiber.

De radikalt förbättrade egenskaperna gör att det nya kompositmaterialet kan användas i en rad olika branscher och produkter. Trifilon spår därför en ljus framtidsutveckling på en global marknad med en prognos på 300 procent tillväxt per år. Omsättningen beräknas till 30 miljoner kronor 2017 på de nuvarande marknaderna, men bolaget ska även positionera sig på många nya marknader fram till 2016, vilket kan öka tillväxten ytterligare.

Trifilon har etablerat sitt innovationsbolag i Saabs tidigare utvecklingscentrum i Trollhättan, nu ägt av NEVS, med maskinell och högteknologisk utrustning i världsklass. Här finns också mycket av den unika kompetens som företaget efterfrågar. Trifilon har även gått samman med produktionsbolaget Cliff Produktion och Modell, och breddar därmed sitt erbjudande. De kan nu hjälpa företag direkt i processen kring nya produkter från idé till genomförande. Genom att delta i produktutvecklingen är målet att anpassa materialet efter varje kunds produkt för att få ut bästa möjliga prestanda.

– Vi har fått en rivstart här i Trollhättan. Vi har producerat Volkswagens nya rallycrossbil på rekordtid – som vann senaste SM-deltävlingen överlägset - och driver ett utvecklingsprojekt för världsledande hjälmföretaget POC. Vi ser en stark global potential för vårt revolutionerande kompositmaterial och vår innovativa produktionsenhet i Trollhättan, säger Martin Lidstrand, vd för Trifilon.

För mer information kontakta:

Lars-Ola Nordqvist, Comvision, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Taggar:

Citat

Martin Lidstrand, vd för Trifilon.