• Trigono/

Balfour Beatty Rail håller viktiga affärsprocesser på rätt spår med ABBYY FineReader

Report this content

Balfour Beatty Rail är ett ledande internationellt företag inom järnvägsteknik, design och konstruktion som sysselsätter cirka 3 000 personer med verksamhet runt om i världen. Företaget har en lärandekultur och tillämpar innovativa tekniker
för att skapa kundvärde. Nyligen ville de hitta ett innovativt sätt att förbättra en viktig process inom företaget med anknytning till arbete med dokument.

Utmaning
Avdelningens huvudsakliga arbete är att ge offerter och delta i upphandlingar som har att göra med järnvägsbyggen. För att kunna lägga konkurrenskraftiga bud måste prisinformationen från leverantörerna för projekten, som Balfour normalt mottar som PDF, importeras till deras beräkningsverktyg. Eftersom data ofta är låsta i en skannings- eller PDF-fil tvingades de anställda att spendera timtal med att skriva in informationen för hand i ett Excel®-kalkylblad, för att sedan ladda upp det till beräkningsverktyget. Det här
ledde inte bara till förlorad produktivitet på grund av all tid som gick åt till att behandla varje PDF-fil, utan även till att det blev enkelt att göra misstag – vilket gjorde det svårare att utföra korrekta beräkningar.

Lösning
Programvarudistributören Trigono från Lund konsulterade Balfour Beatty Rail för att hjälpa dem att hitta rätt lösning. Efter att ha utvärderat
deras behov rekommenderade Trigono dem att använda ett program för optisk teckenläsning (OCR; "Optical Character Recognition"). De valde ABBYY FineReader som den bästa lösningen eftersom detta var en kostnadseffektiv och mycket noggrann lösning för att hjälpa Balfour med att konvertera sina PDF-dokument till Excel-format utan att behöva skriva om dessa för hand. ABBYY FineReader är ett textigenkännande, eller OCR-, program som omvandlar skannade dokument, PDF-filer och kamerabilder till sökbara ochredigerbara format, inklusive microsoft® Word och Excel. Dess avancerade förmåga att känna igen text ger full tillgång till information som är låst på papper och i bilder och eliminerar praktiskt taget det tidskrävande behovet av att skriva om och omformatera. Dessutom kan alla dokument arkiveras digitalt, till exempel i sökbara PDF-format, vilket gör det snabbt och enkelt att komma åt dem senare.

Resultat
"Med hjälp av ABBYY FineReader beräknar jag att de 4 timmars arbete som vi tidigare behövde lägga ner för att konvertera en fil och exportera relevant information nu kan göras på10 minuter", säger jönsson. "Det här förbättrar inte bara vår noggrannhet, utan ger ossäven möjlighet att snabbt lägga bud och därmed öka den andel av verksamhet som vi har möjlighet att erhålla".

Adress: Kolonivägen 1

Telefon: 046-276 50 00

Fax: 046-305339

E-post: sales@trigono.se

Webbplats: http://www.trigono.se

Trigono har varit en distributör i Norden sedan 1984. Trigono, som ingår i Bratt International AB, är ett holdingbolag för en grupp av företag med fokus på publicering, utbildning och informationsteknik. www.trigono.se

Citat

Med hjälp av ABBYY FineReader beräknar jag att de 4 timmars arbete som vi tidigare behövde lägga ner för att konvertera en fil och exportera relevant information nu kan göras på10 minuter.
Jörgen Jönsson
Det här förbättrar inte bara vår noggrannhet, utan ger ossäven möjlighet att snabbt lägga bud och därmed öka den andel av verksamhet som vi har möjlighet att erhålla.
Jörgen Jönsson