Triumf Glass går samman med norska Diplom-Is

Triumf Glass går samman med norska Diplom-Is Triumf Glass och Diplom-Is bildar, genom att Diplom-Is AS köper 50 procent av aktierna i Triumf Glass AB, ett nytt bolag, Triumf Glass och Diplom-Is AB. Tillsammans får Triumf Glass och Diplom-Is en starkare position på den svenska marknaden och blir dessutom väl positionerade för att växa på den danska marknaden. Konkurrensen på den skandinaviska glassmarknaden ökar. I Sverige är det multinationella företaget Unilever (GB) största aktör, medan Triumf Glass har en marknadsandel på ca 15 procent. Diplom-Is, som i Norge är marknadsledande, har en marknadsandel på ca 5 procent i Sverige. -Samgåendet är viktigt för båda parter och stärker både Triumf Glass och Diplom-Is marknadsposition i Sverige. Det möjliggör också vidare satsning på klassisk gräddglass, något som länge varit en tradition i både Sverige och Norge, säger Trond Smeby, styrelseordförande, Triumf Glass & Diplom-Is AB. Både Triumf Glass och Diplom-Is är traditionsrika företag, som producerat gräddglass gjord på skandinaviska mjölkprodukter sedan 1940- talet. Triumf Glass vd, Anders Müntzing, blir vd för det nya bolaget, och Diplom-Is styrelseord-förande, Trond Smeby, blir styrelseordförande. Anders Müntzing kommer också att ingå i Diplom-Is skandinaviska ledningsgrupp. Triumf Glass & Diplom-Is AB kommer att få en årlig nettoomsättning på ca SEK 370 miljoner. - Kunderna har mycket att vinna på samgåendet. Det nya bolaget kommer att ge Unilever (GB) ökad konkurrens i leverantörsledet, säger Anders Müntzing, vd, Triumf Glass & Diplom-Is AB. Vi ser redan fram emot sommaren och att lansera produkter från Triumf Glass & Diplom-Is till glassälskande svenskar, avslutar Anders Müntzing. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25029 För ytterligere information: Anders Müntzing, vd, Triumf Glass & Diplom-Is AB, Telefon 031 - 336 98 50, mobil 0705 - 84 47 46, e-post: anders.muntzing@triumfglass.se Trond Smeby, styrelsordförande, Triumf Glass & Diplom-Is AB Telefon +47 51 64 62 00, mobil + 47 905 24 439, e-post: trond.smeby@tine.no Hemsida: www.triumfglass.se www.diplom-is.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00340/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00340/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/07/20030407BIT00340/bild.html Pictures

Om oss

Triumf Glass AB har huvudkontor och produktionsanläggning beläget i Sävedalen (Göteborg). Vi omsätter ca 250 Mkr och har 90 anställda. Triumf Glass AB är sedan februari 2010 åter ett familjeföretag och vi samarbetar idag med flera välkända varumärken som t.ex. Mars, Snickers, Twix, Nestlé, Mövenpick, Lion, Dumle, Hello Kitty, Walt Disney.