Nytt svenskt stjärnskott vann Triumph Inspiration Award 2010

Report this content

Det blev den svenska designern Elin Engström som tog hem det prestigefyllda förstapriset i Triumph Inspiration Award 2010 års stora designtävling. Hon får nu representera Sverige vid den internationella finalen i London i september, där vinnaren ges chansen till en snabb internationell karriär.

Pressmeddelande den 23 april 2010: Med det spektakulära underklädesplagget ”Imagomania” korades Elin Engström igår eftermiddag till vinnare när tio designelever från Textilhögskolan i Borås som hade tagit sig till final visade sina tävlingsbidrag inför en jury på Röhsska designmuseet i Göteborg. Med var sin modell fick tävlingsbidragen presentera sig på catwalken i konkurrensen som avhölls för tredje året i rad. En av jurymedlemmarna är den kända moderedaktören och frilansskribenten Petra Dokken, som själv har ett förflutet på modescenerna i Milano, London och Paris och har bevakat svensk mode i mer än ett decennium. – Jag fascinerades av Elin Engströms mod. Kontrasten mellan plaggets skira transparanta material och den svarta linjen i ryggraden illustrerade så fint plaggets intention; att visa övergången mellan flicka och kvinna så juryn direkt begrep vad hon ville kommunicera. Det man väljer att inte visa är minst lika viktigt som det man visar, och det är modigt att våga vara så tydlig. Hon vågade också vara subtil, att inte visa dekolletage och att låta det svarta göra så det inte blev för romantiskt, säger Petra Dokken. Temat för årets tävling var ”Shape Sensation” som en hyllning till kvinnokroppen. Elevernas tävlingsbidrag är såkallade showpieces och den internationella vinnaren får sedan hjälp av Triumphs designteam att göra tävlingsbidraget kommersiellt gångbart. – Jag har alltid varit intresserad av hur man kommunicerar med visuella attribut, säger vinnaren Elin Engström, som trots sina endast 23 år redan har hunnit med ett år på designskola i Florens och nu också två år på Textilhögskolan i Borås. – insekt. Med mitt tävlingsbidrag ville jag visa metamorfosens fas från flicka till kvinna, fortsätter Elin, som snart är på väg till Paris för att göra sin månadslånga praktik.. – Elin kommunicerade tydligt och vi älskade hennes idé. För Triumph, som är ett företag med 125 år på underklädesmarknaden, är det jättefint att få chansen att förnya sig med hjälp av dessa enormt duktiga unga designers, samtidigt som vi ger dem en unik chans. Det finns en enorm potential i lingeri och vi har återigen fått bekräftat att svenska designelever kan tävla på den internationella designscenen såväl hantverksmässigt som kreativt, säger jurymedlem Rikke Glad Kirstein, PR manager på Triumph, och den som ansvarar för tävlingarna i Norden. Fakta Triumph Inspiration Award 2010 • Den svenska finalen var en av 28 finaler som hölls över hela världen. • Triumph International Award är en av världens största designtävlinger. • Mer än 50 designskolor internationellt deltar i tävlingen. • I Sverige deltog elever från Borås Textilhögskolas designlinje. • Tio finalister valdes ut vid semifinalen i Borås den 14 april. • Finalisterna från respektive deltagande länder kommer att tävla vid den internationella finalen i London september 2010. • Vinnaren får, förutom en vinst 15 000 Euros, se sitt vinnande plagg lanseras på den globala marknaden. Under ledning av Triumphs designteam, omvandlas det vinnande plagget till ett set underkläder som senare kommer att finnas till försäljning i utvalda Triumph-butiker över hela världen och med vinnarens namn insydd För mer information kontakta pressansvarig Susan Rose, susan@susanrose.se tfn. 0735 81 35 40 PR manager Rikke Glad Kirstein, Triumph International Textil A/S, tfn +45 23 90 32 10 Foton på samtliga tävlingsbidrag i finalen, finalisterna samt film för webb och TV kan laddas ner på: http://extranet.triumph-international.se/ Om Triumph Inspiration Award Triumph Inspiration Award är en årlig, internationell designtävling. Med omkring 2 500 deltagare från 70 designskolor fördelade på 29 länder är Triumph Inspiration Award världens största tävling för designtalanger. I Sverige är det Textilhögskolan i Borås som har involverats. Förutom 15 000 Euro får vinnaren se sitt tävlingsbidrag sättas i produktion och gå ut till försäljning i Triumphs butiker. Det ger en vinnare från Textilhögskolan i Borås en unik möjlighet att ta en genväg till sin internationella designkarriär. De 3 finalisterna och deras tävlingsbidrag: Förstapris: Elin Engström ”Imagomania” Andrapris: Sara Andersson ”Sculptural Prepositions” Tredjepris: Isabella Falkirk ””Nesting”

Taggar: