Nytt Safe Lock säkrar personal och produktion

– underlättar arbetet och ökar säkerheten

Pressmeddelande Hillerstorp 9 januari 2017, 10.30 CET

Att skapa en trygg arbetsplats handlar om att undvika skador för medarbetare såväl som att säkra produktionen. Nu har Troax sedan länge välkända Safe Lock uppgraderats både vad gäller design och funktion – med enklare montering, smidigare användning och ökad säkerhet som resultat.

Troax är idag världsledande inom maskinskydd i form av nätpaneler, och företagets fokus är att skapa lösningar som ökar säkerheten för människor, egendom och processer. Det nya säkerhetslåset Troax Safe Lock är ett led i den utvecklingen, då det skapar nya möjligheter att nå en säker arbetsmiljö och samtidigt se till att produktionen fortlöper som den ska.

Troax Safe Lock är både ett mekaniskt och elektroniskt lås, byggt för att passa många varianter av elektroniska brytare. Det bygger på principen att strömmen till maskinen inne i cellen bryts när dörren öppnas – och att maskinen därmed stängs av. Safe Lock skyddar brytarnyckeln och ser till att den hamnar i rätt position när dörren stängs och låses igen.

– Det finns olika säkerhetsnivåer, från Performance Level d till Performance Level e och det är valet av brytare som avgör vilken säkerhetsnivå Safe Lock uppnår. Valet av brytare är upp till kunden och vad som framkommit av hans riskanalys, säger Josephine Granell, produktchef på Troax.

Säkerhet i minsta detalj
Uppgraderingen innebär ett par förändringar för användaren, och de ger alla ökad säkerhet, smidigare montering och enklare användning. Montering görs nu enkelt med två bultar i panelramen och Safe Lock bör även säkras med en popnit för att minimera risken för manipulering. Skruvarna är dessutom utbytta till torx säkerhetsskruv.

– Ytterligare några exempel på hur produkten har utvecklats är den större bakplattan som förhindrar möjligheten att låsa in sig själv i cellen. Den har även kompletterats med ett handtag som är lätt att greppa och underlättar öppning av större och tyngre portar, avslutar Josephine Granell.

För mer information, kontakta Josephine Granell, produktchef Maskinskydd.

Josephine Granell
Produktchef Maskinskydd
E-post: josephine.granell@troax.com

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 33 länder. Under 2015 uppgick Troax nettoomsättning till 103 MEUR och antalet anställda till 440 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.