Ökad säkerhet och snabbare montering med flexibel konsol

Hillerstorp 23 januari 2020, 14:30 CET

Troax rasskydd används för att förhindra olyckor orsakade av gods som faller eller av misstag knuffas ned från pallställen inom lager och logistikmiljöer. Det är en utsatt miljö och för att säkra panelerna ytterligare har Troax utvecklingsavdelning tagit fram den nya konsolen Uni-bracket.

Troax nya konsol Uni-bracket är en vidareutveckling av tidigare konstruktioner för att bli ännu starkare och mer flexibel. En lång förstärkningsprägling utmed långsidan, samt en liten dito, gör konsolen riktigt stadig. Den kan fästas på fyra olika sätt på pallställets stolpe, vilket gör att det i princip alltid finns en plats att fästa konsolen på oavsett hur det ser ut i pallstället. Utformningen med de fyra olika monteringssätten gör det även möjligt att montera rasskyddet nedifrån och upp. Uni-bracket har dessutom en 90-gradig utskuren vinkel som förenklar ett eventuellt byte eller flytt av de närliggande horisontella balkarna i pallstället.

– Den ökade användarvänligheten gör att man sparar tid, förenklar monteringsprocessen och får en säkrare installation. Det är verkligen en helt unik produkt, säger Stefan Lundgren, produktchef för Lager- och Industriväggar på Troax.

Troax rasskydd

Troax rasskydd monteras ihop med konsolen Uni-bracket för stabila och säkra lager och logistikmiljöer.

Rasskyddssystemet är framtaget för att förhindra olyckor orsakade av gods som faller eller av misstag knuffas ned från pallställen. Panelerna är byggda av helsvetsade nät och ramar i stål och finns i tre utföranden med olika säkerhetsnivåer. Hela systemet med paneler, konsoler och fästelement absorberar stötar med en energi upp till 2500 joule, vilket är testat i Troax Test Center. Testförfarandet är godkänt och certifierat av TÜV Rheinland.

Vd och Koncernchef

335 04 Hillerstorp, Sverige
Tel +46 (0)370-82831

Stefan Lundgren
Produktchef Lager och Industri

Troax AB
335 04 Hillerstorp, Sverige

Tel +46 (0)370 82807
stefan.lundgren@troax.com

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 42 länder. Under 2018 uppgick Troax nettoomsättning till 161 MEUR och antalet anställda till ca 700 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.