TROAX: DELÅRSRAPPORT JANUARI – JUNI 2017

Hillerstorp 16 augusti 2017, 12.30 CET

APRIL - JUNI

• Orderingången ökade med 30 procent till 39,8 (30,5) MEUR. Justerat för förvärv och valuta var ökningen 17 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 40 procent till 39,6 (28,3) MEUR. Justerat för förvärv och valuta var ökningen 26 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 8,2 (5,1) MEUR.
  • Rörelsemarginalen ökade till 20,7 (18,0) procent.
  • Finansnetto var -3,4 (-0,9) MEUR varav -2,3 MEUR avser en engångskostnad vid lösen av obligationslån.
  • Resultat efter skatt ökade till 3,7 (3,1) MEUR.
  • Resultat per aktie ökade till 0,19 (0,16) EUR.

JANUARI - JUNI

• Orderingången ökade med 31 procent till 78,3 (59,6) MEUR. Justerat för förvärv och valuta var ökningen 17 procent.
  • Nettoomsättningen ökade med 38 procent till 75,9 (55,1) MEUR. Justerat för förvärv och valuta var ökningen 22 procent.
  • Rörelseresultatet ökade till 14,8 (9,8) MEUR.
  • Rörelsemarginalen ökade till 19,5 (17,8) procent.
  • Finansnetto var -4,6 (-1,8) MEUR varav -2,3 MEUR avser en engångskostnad vid lösen av obligationslån.
  • Resultat efter skatt steg till 7,7 (5,9) MEUR.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,39 (0,30) EUR.

Troax har haft en god utveckling under andra kvartalet. En organisk tillväxt på 17% avseende orderingång är igen en bra bit över det historiska ökningssnittet. Vi har åter erhållit flera viktiga order under kvartalet ifrån kunder inom automation, lager och bygg, vilket är positivt. Det nyförvärvade bolaget, Folding Guard i USA, följer planerna och har en positiv utveckling orderingångsmässigt. Vår bedömning, även detta kvartalet, är att marknadsutvecklingen som helhet varit klart gynnsam för koncernen. Utvecklingen har varit speciellt stark i Kontinentaleuropa, men även Nya marknader har haft ett starkt kvartal.  I UK har vi under andra kvartalet sett vissa negativa effekter av svagare investeringsvilja hos vissa kundgrupper, troligen orsakade av osäkerhet kring Brexit etc.

Orderstocken för koncernen vid periodens utgång är på en fortsatt god nivå.

Integrationen av det i slutet av 2016 förvärvade bolaget Folding Guard fortgår. Under kvartalet har Troax fysiska lager i Nashville stängts och distributionen har flyttats till Chicago under ledning av Folding Guards management. Fokus på tillväxtmöjligheter är fortsatt stort men förväntas inte ge några större effekter förrän 2018/19. Vi kan igen bekräfta att förvärvet tagits emot väl av viktiga kunder i USA. Vi ser fortsatt goda möjligheter att stärka kundbasen på sikt för båda våra varumärken på den viktiga nordamerikanska marknaden.

Nettoomsättningen ökade i kvartalet med 40 procent jämfört med motsvarande period föregående år (exklusive förvärv och valuta var ökningen 26 procent). Utvecklingen är positiv på alla marknader. Koncernens orderingång, i rullande 12-månaders årstakt, är nu 138 MEUR inklusive ett halvårs omsättning för Folding Guard.

Under kvartalet har resultatet fortsatt att förbättras, främst beroende på goda försäljningsvolymer och  därmed högt kapacitetsutnyttjande i våra fabriker. Under föregående år hade vi också en del engångskostnader för uppstarten av den nya lacklinan. Dessa kostnader finns inte i år. Som tidigare informerats, så fortgår marknadssatsningarna enligt plan, men kortsiktigt i lägre omfattning än tidigare, då en del interna resurser avsatts för integrationen av Folding Guard.

Rörelseresultatet i kvartalet blev 8,2 (5,1) MEUR, vilket innebär en rörelsemarginal på 20,7 procent att jämföra med 18,0 föregående år. Att notera är att konsolideringen av Folding Guard minskar koncernens rörelsemarginal i procent. Vi ser dock goda möjligheter att öka marginalen för Folding Guard långsiktigt. Nettoresultatet har också utvecklats positivt och uppgår till 3,7 MEUR för kvartalet, jämfört mot föregående år (3,1). Då måste vi också ta hänsyn till att vi under kvartalet betalat en extra finansieringsavgift på 2,3 MEUR, för att kunna lösa utestående obligation och istället gå över till vanlig bankfinansiering. Förändringen i bolagets finansiering kommer framgent att innebära 3,4 MEUR i årligt förbättrat räntenetto allt annat lika.

Resultat per aktie är efter första halvåret 0,39 euro att jämföra med 0,30 euro föregående år.

Rörelsekapitalet är på en liknande nivå som föregående kvartal. Produkter i arbete, är på en fortsatt hög nivå, vilket indikerar att flera projekt fortfarande är under installation hos kunder och således ej ännu är fakturerade. Vi har ett fortsatt positivt operativt kassaflöde under kvartalet, men då utdelning betalats, så ligger nettoskulden på en liknade nivå som förra kvartalet. Nettoskulden uppgår nu till 66,5 MEUR och nyckeltalet räntebärande lån i relation till EBITDA, understiger koncernens mål.

Telefonkonferens

Thomas Widstrand, VD och koncernchef presenterar resultatet vid ett konferenssamtal 16 augusti,
kl. 16:00 CET. Konferensen kommer hållas på engelska. För att delta i konferensen se mer information på

Denna information är sådan information som Troax Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014 och lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden.
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 augusti 2017, kl. 12:30 CET

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 36 länder. Under 2016 uppgick Troax nettoomsättning till 116 MEUR och antalet anställda till 600 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.