TROAX: DELÅRSRAPPORT JANUARI - MARS 2015

FÖRSTA KVARTALET

• Nettoomsättningen ökade med 38 procent till 24,7 (17,9) MEUR, varav det förvärvade Satech svarar för 24 procentenheter av ökningen. Justerat för förvärv var den organiska ökningen 15 procent.
  • Orderingången var något högre än nettoomsättningen.
  • Rörelseresultatet ökade till 5,0 (2,2) MEUR.
  • Rörelsemarginalen steg till 20,2 (12,3) procentenheter.
  • Den justerade rörelsemarginalen ökade till 20,2 (13,4) procentenheter som en följd av ökade volymer.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,11 (0,04) EUR.
  • Troax noterades på NASDAQ Stockholm 2015-03-27.

KONCERNEN I SIFFROR

Under första kvartalet fortsatte den positiva trend som Troax hade under 2014, med ökande orderingång och resultat. Under kvartalet var den organiska tillväxten i form av orderingång 13 procent för jämförbara bolag jämfört med motsvarande period föregående år. Speciellt positiv har utvecklingen under kvartalet varit i Storbritannien samt i Norden. Vår utveckling på nya marknader har under perioden förbättrats ifrån en låg nivå. Totalt, även inkluderande det under 2014 förvärvade italienska bolaget Satech, ökade orderingången med 18 procent jämfört med proforma orderingång föregående år.

Exklusive förvärv ökade nettoomsättningen med 15 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Det har under kvartalet varit en positiv marknadstillväxt, men vi bedömer också att vi har fortsatt att ta marknadsandelar främst från mindre lokala aktörer på olika marknader.

Under kvartalet har den positiva resultatutvecklingen fortsatt, vilket främst härrör ifrån den positiva volymutvecklingen och det fortsatt goda kapacitetsutnyttjandet i våra fabriker. Justerade rörelseresultatet för perioden uppgår till 5,0 MEUR, vilket är en fördubbling jämfört med Q1 2014. Satech svarar för cirka 1,0 MEUR av detta rörelseresultat för kvartalet. Integrationen av Satech går enligt plan och bolaget har levererat ett resultat klart högre än motsvarande period föregående år.

Under kvartalet har det inte varit någon signifikant valutapåverkan på resultatet. Koncernen fortsätter att säkra en stor del av nettoflödet mellan främst Euro och SEK på upp till 18 månaders sikt. Koncernen bytte formellt redovisningsvaluta till Euro från den 1 januari 2015.

Rörelsekapitalet har varit stabilt under kvartalet, med en viss ökning av kundfordringar förklarat av den goda faktureringen. Koncernens goda kassagenerering har fortsatt, även om vi under första kvartalet börjat betala en del av den stora investeringen i ny lackeringsanläggning, som skall vara klar under Q1 2016. Vi kommer under året att göra en engångsamortering på 10 M€ av vårt Obligationslån, i enlighet med den överenskommelse som gjordes i samband med vår börsintroduktion.

Koncernen blev börsnoterad på NASDAQ Stockholm den 27 mars och fick därmed ett stort antal nya aktieägare. Erbjudandet blev övertecknat flera gånger, vilket givetvis är glädjande och tyder på ett förtroende från marknaden. Vi är ödmjuka inför de nya krav och förväntningar som aktieägarna och övriga intressenter har rätt att ställa och skall försöka leva upp till dessa på ett positivt sätt.

Vi gör ingen prognos för helåret. Vid bedömning av marknadstillväxten för resten av året bör noteras att koncernen avslutade 2014 på ett starkt sätt.

Telefonkonferens

Inbjudan – presentation av resultatet för första kvartalet:

Thomas Widstrand, VD och koncernchef presenterar resultatet vid ett konferenssamtal 8 maj 2015, kl 10.00 CET. Konferensen kommer hållas på engelska.

För att delta i konferensen se mer information på www.troax.com.

Denna delårsrapport offentliggörs enligt lagen om värdepappersmarknaden, lagen om handel med finansiella instrument eller regelverket för NASDAQ Stockholm. Informationen lämnades för offentliggörande den 8:e maj 2015, kl 08:00.

46 (0)370-82831

Troax är den ledande globala leverantören av områdesskydd för inomhusanvändning (”metallbaserade nätpanelslösningar”) inom marknadsområdena; maskinskydd, materialhantering och logistik samt egendomsskydd.

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 31 länder. Under 2014 uppgick Troax nettoomsättning till ca 90 EURM och antalet anställda till cirka 400 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.