Troax förvärvar ledande leverantör av inredning till uthyrningsförråd

Hillerstorp 16 oktober, 2015 08:00 CET

Troax AB, vilket ingår i Troax Group AB, förvärvar samtliga aktier i Lagermix Rullportar AB per 2015-10-01, med en beräknad årsomsättning på ca 10 MSEK.

Lagermix Rullportar (www.lagermixrullportar.se) levererar kompletta lösningar till anläggningar för uthyrningsförråd. Dessa lösningar inkluderar kompletta ”self-storage” inredningar eller förrådsutrymmen till hyres- eller förrådsfastigheter.

Lagermix Rullportar finns i Falkenberg, men levererar och installerar över hela Sverige och övriga Norden.

Troax satsar på konceptet ”self-storage” och detta förvärv ska ses som ett led i denna satsning. ”Detta är ett viktigt steg i att utöka Troax erbjudande inom det växande segmentet för ”self-storage”, kommenterar Thomas Widstrand, VD Troax Group AB.

Det blir ingen eller marginell påverkan på Troax Group AB vinst per aktie.

Bolaget kommer integreras i Troax och ges nya möjligheter till tillväxt utanför Sverige, som fram tills nu varit Lagermix Rullportar huvudsakliga marknad.

Grundaren Jens Pedersen kommer att fortsätta verka i bolaget och ge kunderna samma utmärkta service som tidigare. ”I och med detta förvärv kommer jag att kunna ägna mer tid åt kunder och nya marknader vilket jag ser fram emot”, avslutar Jens Pedersen, grundare Lagermix Rullportar.

Hillerstorp den 16 oktober 2015

Troax Group AB (publ)

För ytterligare information vänligen kontakta:

Thomas Widstrand, President and CEO, Troax Group AB, Tel +46 (0)370-828 31, thomas.widstrand@troax.com

Jens Pedersen, Säljare, Lagermix Rullportar AB, Tel +46 (0)346-808 80, jens@lagermix.se

Jonas Rydqvist, Nordenchef, Troax Nordic AB, Tel +46 (0)370-828 35, jonas.rydqvist@troax.com

President and CEO

Troax är den ledande globala leverantören av områdesskydd för inomhusanvändning (”metallbaserade nätpanelslösningar”) inom marknadsområdena; maskinskydd, materialhantering och logistik samt egendomsskydd.

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 31 länder. Under 2014 uppgick Troax nettoomsättning till ca 90 MEUR och antalet anställda till cirka 400 personer. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.

Citat

Thomas Widstrand, President and CEO, Troax Group AB