Unikt maskinskydd för bandtransportörer inom gruvindustrin

Höjd säkerhet – och enklare underhåll. Med hjälp av Troax har LKAB hittat lösningen för att säkra de bandtransportörer som utgör själva försörjningslinan av malm längs sträckan Narvik-Luleå.

Mellan hamnarna i Narvik och Luleå transporteras all malm från LKAB:s verksamhetsorter i Kiruna, Malmberget och Svappavaara. Hanteringen på varje produktionssite sker med hjälp av cirka 1100 bandtransportörer som förflyttar allt ifrån stora stenar och stenkross till slig och färdig malmpellets. Nu har Troax, globalt ledande leverantör av innovativa nätpanelslösningar för maskinskydd, lager och förråd, tagit sig an gruvindustrins särskilda utmaningar när det gäller maskinsäkerhet och säkra processer.

Utvecklat ett helt nytt system

Gruvbolaget LKAB:s projekt ”Säkra bandtransportörer” handlar om att höja säkerheten för alla som arbetar i närheten av bandtransportörerna – utan att för den skull påverka det dagliga arbetet negativt ur underhållssynpunkt.

– Vi har många utmaningar längs vägen som gör att vi inte kan använda oss av konventionella lösningar för maskinskydd, säger Jenny Pyykkönen, projektledare LKAB.
Efter att ha utvärderat lösningsförslag hos flera tänkbara leverantörer föll valet på Troax.

– Vi utvecklar ofta speciallösningar till våra kunder i mindre omfattning, men när det gäller maskinskyddet för bandtransportörerna har vi utvecklat ett helt nytt system för att uppfylla de speciella krav som ställs inom gruvindustrin, säger Josephine Granell, produktchef för maskinskydd, Troax AB.

Maximal säkerhet med enkel installation

Lösningen heter Belt Conveyor System, baserad på Troax grundfilosofi med enkel installation utan att kompromissa med säkerheten. Liggande nätpaneler i varmgalvaniserat stål, slagtestade för en miniminivå på 1600 joule, monteras med ett enkelt handgrepp och kan lika enkelt öppnas för åtkomst vid service och underhåll.

– Gruvmiljön är extremt tuff, utsatt för damm, smuts och vatten. Därför har vi till exempel valt att jobba med specialutformade fästelement med C4-klassad ytbehandling, berättar Adam Karlsson, produktutvecklare och projektledare på Troax AB.

En annan utmaning är kraftiga nivåskillnader i både dagbrott och gruvor på mer än tusen meters djup.

– Här finns varken betonggolv eller raka linjer som man normalt ser i produktionsmiljö. Troax maskinskydd är flexibelt i grunden, men här har vi tagit det till nästa nivå med ett mycket användarvänligt system, konstaterar Adam.

Ny standardiserad skyddslösning

Installationen av Belt Conveyor System har påbörjats under våren 2021 och fortsätter i allt större skala.

– Vårt utvecklingssamarbete med Troax har lett till en standardiserad skyddslösning som LKAB nu nyttjar för att säkra arbetsmiljön för alla som arbetar i närheten av våra bandtransportörer, säger Jenny Pyykkönen, LKAB.

Från Troax sida ser man hur samarbetet öppnar stora möjligheter.
– Det har varit jättespännande att vara med på den här resan. Vi har sökt designskydd för en helt ny typ av maskinskydd som också öppnar en helt ny marknad för oss på Troax. Med Belt Conveyor System ser vi möjligheter att nå ut till den globala gruvindustrin, säger Josephine Granell, Troax.

Bildtext:
Belt Conveyor System är ett unikt maskinskydd för bandtransportörer, anpassat för den tuffa miljön inom gruvindustrin.

Läs mer här om Troax Belt Conveyor System

Fakta KAB:
LKAB är Europas ledande gruv- och mineralkoncern och världens näst största producent av järnmalmspellets. Cirka 80 procent av all järnmalm bryts inom EU. LKAB har mer än 4 500 medarbetare i 12 länder och omsätter cirka 34 miljarder SEK (2020).
Under 2020 levererade LKAB 28,5 miljoner ton järnmalmsprodukter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Josephine Granell
Produktchef Maskinskydd
E-post: josephine.granell@troax.com

Troax Group AB (publ), organisationsnummer 556916-4030, har en global organisation med en stark säljstyrka samt effektiv logistikfunktion, vilket möjliggör lokal närvaro och korta leveranstider i 42 länder. Under 2020 uppgick Troax nettoomsättning till 164 MEUR och antalet anställda till ca 975 personer vid utgången av 2020. Bolagets huvudkontor är beläget i Hillerstorp, Sverige.