Travelright expanderar i Europa

Allt fler resenärerna i EU-området blir medvetna om sina rättigheter vid flygförseningar. Samtidigt  är det svårt som privatperson att  få ut ersättning från flygbolagen. Därför vill många  ha juridisk hjälp att driva sina krav och den stora kundtillströmningen till konsumenträttsföretaget Travelright gör att företaget nu expanderar och etablerar sig i en mängd länder runtom i Europa.

Konsumenträttsföretaget Travelright startade i Sverige hösten 2013 och har redan etablerat sig i de större flygtrafiktäta länderna i Europa som Tyskland, England, Spanien och Norge. Fler länder kommer att anslutas inom kort.

Varje ersättningskrav måste drivas i ursprungslandet och det sammantaget med de stora kundvolymerna gör att det krävs ett mycket sofistikerat klienthanteringssystem. Därför prioriterade Travelright utvecklingen av ett eget CRM-system för att automatisera ärendehanteringen så långt det är möjligt. Systemet har med sin komplexitet och flexibilitet visat sig vara så effektivt att det på sikt kan bli en egen produkt som kan säljas på licens för användning vid liknande skadeståndsprocesser med många små enskilda ärenden gentemot multinationella företag.

Uppdatering av hemsidan

Just nu uppdateras hemsidan för att kunna möta de olika krav som respektive lands lagstiftning och språk ställer. Även en stor systemuppdatering av kalkylatorn har gjorts för att kunna hantera den växande databasen med ärenden.

Expansionen har medfört att Travelright måste nyanställa personal under hösten. Det är något som både glädjer och bekymrar Travelrights VD Henrik Schröder:

– Det känns roligt att vi har kunnat hjälpa så många passagerare med att få rätt mot flygbolagen och att vi därmed kan expandera i Europa. Samtidigt är det beklagligt att flygbolagen är så hårdnackade när det gäller konsumenträtten att vi måste dra de flesta ärenden till domstol för att få ut ersättningen.

Redan under andra kvartalet 2015 beräknar Travelright att ha uppemot 25 anställda enbart i Sverige. Målsättningen är dock att behovet av nyanställningar planar ut allteftersom ersättningshanteringen helautomatiseras.

Bildtext:

TRS Travelrights VD, Henrik Schröder

TRS Travelright AB är ett svenskt internetbaserat företag som hjälper passagerare att få ut ersättning vid försenade, inställda och överbokade flyg. Ersättningen regleras enligt EU-lag 261/2004 och baseras på förseningens omfattning och flygsträcka. Som mest kan man få 600€ i ersättning oavsett vad biljetten har kostat. Enligt EUs egen statistik är uppemot en procent av alla flyg så pass försenade att det berättigar till kompensation.
Flygrättsadvokaten Stephan Eriksson biträder TRS Travelright med att driva ersättningskraven till domstol om flygbolagen vägrar att betala. För sina tjänster behåller TRS Travelright AB 30 procent inklusive moms av passagerarens ersättning enligt principen no win - no fee. TRS Travelrights hemsida finns på www.trstravelright.com