Annika Poutiainen och Helena Svancar blir nya styrelseledamöter i Truecaller

True Software Scandinavia (“Truecaller”), den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har glädjen att meddela utnämningen av Annika Poutiainen och Helena Svancar till nya styrelseledamöter. Annika och Helena har båda lång erfarenhet från ledande befattningar inom bolagsstyrning, ekonomi och telekommunikation.

”Vi på Truecaller är stolta över att arbeta med människor som är erkända ledare inom sina områden. Annika Poutiainen och Helena Svancar är båda framstående experter inom teknik, telekommunikation, styrning och kapitalmarknader. Vi är glada att meddela att de har valts till vår styrelse och jag ser fram emot att samarbeta med dem för att göra morgondagens kommunikation smartare, säkrare och mer effektiv, säger Nami Zarringhalam, styrelseordförande på Truecaller.

Annika Poutiainen är ledamot i listningskommittén för Nasdaq Helsingfors, advisory board för Unzer Group GmbH och styrelsen för Airtel Africa plc. Annika har tidigare varit ordförande för Nämnden för svensk redovisningstillsyn, chef för marknadsövervakning på Nasdaq Nordics, enhetschef på Finansinspektionen, medlem av den rådgivande arbetsgruppen i kommittén för bolagsstyrning inom europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten, Esma, och ledamot i svenska Aktiemarknadsnämnden.

Helena Svancar har nära 20 års erfarenhet från investment banking i London, New York och Stockholm. Hon är för närvarande chef för M&A på Ericsson och ansvarig för företagets M&A-strategi samt Corporate Ventures. Innan hon började på Ericsson i början av 2018 tillbringade hon 18 år inom investmentbanking, de senaste tio åren hos Deutsche Bank i London där hon var chef för Corporate Finance, Norden. Hennes övriga erfarenheter inkluderar Rothschild och SEB Enskilda. Idag är Svancar styrelseledamot i Hoist Finance.

Truecaller styrelse består av (i alfabetisk ordning):

• Alan Mamedi
  • Annika Poutiainen
  • Bing Gordon
  • Helena Svancar
  • Joen Bonnier
  • Nami Zarringhalam, styrelsens ordförande
  • Shailesh Lakhani

Nami Zarringhalam, Styrelseordförande
nami.zarringhalam@truecaller.com

Hitesh Raj Bhagat, Global Head of Corporate Communications
hitesh.bhagat@truecaller.com

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för över 250 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har hittills identifierat och blockerat 30 miljarder oönskade samtal. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp.