• Truecaller AB/

Funktionen offentliga tjänster lanseras i Truecaller-appen i Indien. Offentliga tjänster verifieras för att förenkla för medborgare och myndigheter att nå varandra

Truecaller lanserar en digital myndighetskatalog i appen för att stödja sömlös interaktion mellan medborgare och myndigheter i Indien genom att ge enkel åtkomst till tusentals verifierade kontakter från offentliga företrädare och offentliga myndigheter. Detta är ett viktigt steg för att bygga förtroende för medborgartjänster genom att skydda användare från bedrägerier och spam. Den digitala myndighetskatalogen kommer att stärka förtroendet för digital kommunikation och ge indiska medborgare möjlighet att lättare få kontakt med offentliga företrädare och myndigheter genom skapandet verifierade kontakter i många av Indiens delstater.

Den digitala myndighetskatalogen ger åtkomst till hjälplinjer, brottsbekämpande myndigheter, ambassader, utbildningsinstitut, sjukhus och andra nyckelavdelningar i cirka 23 indiska stater för användare av Truecaller-appen. Informationen har hämtats direkt från myndigheter och officiella myndighetskällor. Initiativet syftar till att hjälpa och effektivisera allmänhetens kontakter med offentliga institutioner och dess företrädare och hjälpa över 240 miljoner indiska Truecaller-användare att få kontakt med myndigheter och andra offentliga funktioner på ett problemfritt sätt.

Den digitala myndighetskatalogen I Truecallerappen

Baserat på interaktioner med nätanvändare och andra relevanta intressenter, har Truecaller förstått att ett av de vanligaste bedrägerierna på telefonen involverar att bedragare låtsas vara en officiell myndighetsrepresentant. Skapandet av en digital verifierad myndighetskontaktkatalog är en fortsättning på Truecallers ansträngningar att bygga upp förtroende för kommunikation och skydda våra användare från bedrägerier. Användare kommer att se en grön bakgrund och en blå bock, vilket indikerar att numret är verifierat. Truecaller arbetar med olika myndigheter för att succesivt utöka katalogen och tittar bland annat på att lägga till kontakter på distrikts- och kommunalnivå i nästa fas. Truecaller har också skapat en enkel process för alla statliga myndigheter att dela information och bli verifierad i katalogen.

"Truecaller har utvecklats till att vara mer än bara en applikation för nummeridentifiering och överbryggar idag den digitala klyftan mellan urbana och växande semi-urbana/landsbygdsmarknader i Indien genom att möjliggöra förtroende för digital kommunikation. Vi försöker med det här initiativet skydda människor från utbredda försök till bedrägeri som genomförs genom att bedragaren låtsas representera en offentlig myndighet. Med den här funktionen tror vi också att medborgare enklare kan nå ut till rätt myndigheter vid behov. Detta är den första digitala katalogen i sitt slag med statliga nummer och vi kommer att fortsätta att förbättra den baserat på feedback vi får från våra användare. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att göra kommunikationen säker genom att bygga förtroende.” kommenterar Pragya Misra, ansvarig för samhällsrelationer på Truecaller.

+46 705290800

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 330 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.