Ökat fokus på återkommande intäkter

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, ökade EBITDA-resultatet i det fjärde kvartalet med 24% till 169 (136) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 39,7% (30,6%). Resultatet per aktie ökade med 43% till 0,33 SEK (0.23) medan nettoomsättningen minskade med 4% till 424,7 (444,1) Mkr.

Under det fjärde kvartalet växte vår användarbas med sex miljoner och uppgick i genomsnitt till 374 miljoner månatliga aktiva användare. Trenden med hög tillväxttakt utanför Indien fortsatte. Under kvartalet såg vi en högre relativ tillväxt i regioner utanför Indien och Mellanöstern. Indien fortsätter att vara en viktig marknad för oss, och vi fortsätter att vara en av de mest älskade apparna i landet. Vi är stolta över att ha nått en ny all-time high i vår Net Promoter Score i Indien. Tillväxttakten för antalet betalande användare var nästan dubbelt så hög som för den totala användarbasen.

Nettoomsättningen uppgick till 425 miljoner SEK (444), en minskning med 4% jämfört med samma kvartal 2022, då annonsintäkterna minskade med 12%. Våra återkommande intäkter från företag ökade med 42%, och intäkterna från konsumentabonnemang ökade med 23%.

Vår lönsamhet och vårt kassaflöde fortsatte att vara starkt. EBITDA ökade med 24 procent till 169 miljoner SEK (136), och EBITDA-marginalen var 40% (31%). Resultatet per aktie ökade med 43% till 0,33 SEK (0,23). Det operationella kassaflödet uppgick till 170 miljoner SEK (46) för kvartalet.

Det fjärde kvartalet var det starkaste hittills för Truecaller for Business vad gäller nya kunder. Kundbasen består nu av mer än 2 500 större företag, och trenden med kunder som väljer högre prissatta planer fortsätter.

Vår balansräkning är fortsatt solid med 1,6 miljarder SEK i kassa och kortfristiga placeringar samt 25,3 miljoner återköpta aktier, vilket skapar stabilitet och handlingsfrihet. Vårt fina kassaflöde har sedan slutet av tredje kvartalet 2022 inneburit att vi kunnat återköpa aktier för totalt 842 miljoner SEK och göra mindre förvärv samtidigt som storleken på kassan varit stabil. Med den finansiella styrkan i ryggen så har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman att makulera de återköpta B-aktierna, vilket i nuläget motsvarar 6,7% av totalt antal utestående aktier, och be om ett nytt återköpsmandat.

Under 2024 kommer vi att fokusera på att utveckla AI-baserade funktioner för att förebygga bedrägerier, att växa vår användarbas och våra återkommande intäkter med långsiktig ambition att göra dem till en betydligt större del av våra totala intäkter.” säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

Oktober-december 2023 (Q4)

Jämförelsesiffror avser oktober-december 2022

• Nettoomsättningen minskade med 4 procent och uppgick till 424,7 (444,1) Mkr.
  • Justerad EBITDA uppgick till 168,5 (135,9) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 39,7 (30,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 170,5 (145,7) Mkr, vilket hade motsvarat en justerad EBITDA-marginal om 40,1 (32,8) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 116,2 (85,5) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,33 (0,23) kr före utspädning och 0,33 (0,23) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 35,8 miljoner till 374,0 (338,2) miljoner.
  • Omsättningen minskade med 1 procent i Indien, med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och i resten av världen minskade omsättningen med 8 procent.
  • Truecallers styrelse har fattat beslut om att föreslå årsstämman i maj att makulera samtliga återköpta B-aktier och begära ett nytt mandat att återköpa ytterligare aktier.

Januari-december 2023

Jämförelsesiffror avser januari-december 2022

• Nettoomsättningen minskade med 2 procent och uppgick till 1 728,9 (1 772,9) Mkr.
  • Justerad EBITDA uppgick till 702,9 (717,2) Mkr, motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 40,7 (40,5) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade justerad EBITDA uppgått till 742,7 (747,3) Mkr, vilket hade motsvarat en justerad EBITDA-marginal om 43,0 (42,2) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 536,3 (535,2) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,49 (1,43) kr före utspädning och 1,49 (1,43) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 35,3 miljoner till 360,5 (325,2) miljoner.
  • Omsättningen minskade med 1 procent i Indien, med 13 procent i Mellanöstern och Afrika och i resten av världen var omsättningen stabil.

Presentation av rapporten

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, idag kl 13.00 CET. Presentationen kommer att hållas på

engelska.

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Taggar: