Rekordår för telefonbedrägerier 2023 – vägen framåt är samarbete för säkrare kommunikation

I ljuset av Dagens Nyheters artikel om att 2023 var ett rekordår för telefonbedrägerier, betonar Truecaller - den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, behovet av ett bredare samhällsansvar för att säkerställa tillförlitlig kommunikation

Sedan vår start 2009 har vi engagerat oss globalt och lokalt för att skydda människor från telefonbedrägerier och idag använder mer än 370 miljoner personer vår tjänst globalt. I vår största marknad Indien har vi över tid etablerat samarbeten med såväl myndigheter som företag för att skapa en säkrare och tryggare kommunikation. Ansvaret för säker kommunikation kan inte enbart vara den enskilda individens ansvar. Både näringsliv och myndigheter måste ta ett större ansvar för att skydda såväl privatpersoner som företag.

Vår teknologi skyddar mot bedrägliga samtal och meddelanden, men att enbart informera och uppmana människor att vara misstänksamma och inte klicka på länkar räcker inte. Samverkan är nyckeln till en mer robust lösning. Truecaller är stolta över att vara en del av Digitala varningsgruppen - en neutral privat-offentlig samverkansgrupp, som arbetar aktivt för att främja säkrare digital kommunikation.

"Att skapa en trygg digital värld kräver mer än tekniska lösningar; det kräver ett gemensamt åtagande från fler samhällsaktörer. Genom vårt arbete för att göra framtidens kommunikation smartare, tryggare och effektivare, samt vårt engagemang i Digitala varningsgruppen strävar vi efter att leda vägen mot en säkrare digital framtid," säger Alan Mamedi, VD och medgrundare på Truecaller.

Truecaller fortsätter att uppmana branschpartners, finansiella institutioner och myndigheter att samarbeta i kampen mot telefonbedrägerier.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Andreas Frid, Head of Communication

0705 29 08 00 eller andreas.frid@truecaller.com

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 368 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds avmedgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.