Truecaller förlänger samarbetet med Tanla i Indien avseende företagsmeddelanden

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta över att tillkännage ett förlängt och fördjupat partnerskap i Indien med Tanla, Indiens ledande CpaaS-leverantör. Under 2022 inledde Truecaller och Tanla sitt partnerskap rörande Truecallers företagsmeddelandeplattform som hjälper företag att nå ut till sina kunder med meddelanden med ett betydligt rikare format än traditionella sms.

I det nya samarbetet blir Tanla huvuddistributör men Truecaller öppnar också genom Tanla upp tillgången till Truecaller Business Messaging-produkten i Indien även för andra CpaaS- och kommunikationsbolag så att de kan dra nytta av Truecallers betrodda och effektiva kommunikationsplattform. Det nya samarbetet förväntas bidra till ökade volymer och ökade intäkter för Truecaller for Business.

"Vi har haft ett mycket framgångsrikt samarbete med Tanla sedan 2022. Vi kan nu fördjupa partnerskapet i Indien vilket är positivt för oss, för Tanla och för företag som kan distribuera meddelanden till slutkunder på ett mer pålitligt, modernt och kostnadseffektivt sätt. Det nya partnerskapet med Tanla som huvuddistributör säkerställer en ökad användning av plattformen och skapar möjligheter att betjäna fler företagskunder via Tanlas nätverk. Vi är engagerade i detta partnerskap med Tanla och redo att skala upp volymerna", säger Alan Mamedi, VD och medgrundare av Truecaller.

Partnerskapet syftar till att hjälpa företag att nå ut till mer än 260 miljoner aktiva användare av Truecaller i Indien med relevanta meddelanden som inkluderar rich media och engagerande innehåll. Företagsmeddelanden kan inkludera bilder, video och även dokument samtidigt som de erbjuder fördelar för företag som lägre kostnader, snabbare leveranser och bättre insikter jämfört med traditionella SMS.

Plattformen erbjuder både en- och tvåvägs kommunikationsmöjligheter samt möjligheten att kommunicera med målgrupper genom rich medieformat som foton, videor och dokument med en mångsidig uppsättning funktionaliteter inklusive telefonnummer, hyperlänkar och leverans- och läskvitton, för att göra det till en marknadsledande meddelandeupplevelse som resulterar i ökad konvertering och högre ROI för varumärken.

Uday Reddy, grundare ordförande & VD för Tanla: "Vårt exklusiva partnerskap med Truecaller sedan 2022 har varit mycket framgångsrikt. Vi är glada över att samarbeta med Truecaller och att gemensamt erbjuda skräddarsydda lösningar till företag genom företagsmeddelanden och rich media-format."

I Truecaller rapporteras intäkter från Business Messaging inom Truecallers snabbast växande intäktsström Truecaller for Business (TfB). Från starten tidigt 2021 har intäkterna för TfB vuxit till över 200 miljoner SEK med Verified Business-erbjudandet med över 2 500 anslutna företag, Business Messaging och de nyligen lanserade risk- och bedrägeriskyddsprodukterna. Business Messaging har tillsammans med Verified Business varit en viktig intäktsdrivare år 2023 och med det utökade partnerskapet som skalar upp företagsmeddelandeprodukten ytterligare förväntas detta fortsätta under 2024 och framåt.

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.