Truecaller har ökat antalet användare i Sydamerika med 50 procent

Truecaller, som är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har passerat fem miljoner månatliga aktiva användare i Sydamerika. Tillväxten har under det senaste året varit cirka 50 procent och accelererat jämfört med tidigare år.

Truecallers tjänst är global och växer snabbt i många geografiska marknader. Flest användare finns idag i Indien följt av Afrika och Mellanöstern. En av flera utpekade tillväxtmarknader för Truecaller är Sydamerika där Truecaller nu har passerat 5 miljoner månatliga aktiva användare. Tillväxten jämfört med motsvarande period föregående år är cirka 50 procent och är stark på ett flertal sydamerikanska marknader, bland annat i Colombia, Peru och Chile. Sydamerika har en hög smartphone-penetration vilket skapar möjligheter för en stark organiskt tillväxt.

”Truecaller möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan privatpersoner och mellan företag och privatpersoner. Bedrägerier och oönskad kommunikation är tyvärr en vardag i digitala ekonomier och behovet av vår plattform är stort och växande. Vi växer starkt i många delar av världen och vi är glada att ha passerat fem miljoner användare i Sydamerika. Vi ser fortsatt stor tillväxtpotential i dessa och många andra marknader i takt med att vår tjänst blir mer känd och vi växer också naturligt med ett ökat antal smartphones i världen” säger Alan Mamedi VD och medgrundare Truecaller.

Andreas Frid, Head of Investor Relations Truecaller

+46 70 529 08 00@truecaller.com

Truecaller (TRUE B) är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 310 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021.

Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är Truecaller ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com