Truecaller lanserar AI-baserad samtalsinspelningstjänst i Indien

Truecaller, den ledande globala plattformen för verifiering av kontakter och blockering av oönskad kommunikation, lanserar “Call Recording” i Indien, en AI-driven samtalsinspelningstjänst för iOS- och Android-plattformar. Det nya tillägget ger användarna möjlighet att spela in inkommande och utgående samtal direkt i Truecaller-appen och erbjuder ett bekvämt och effektivt sätt att fånga och hantera viktiga konversationer. Call Recording är en betaltjänst: tillgänglig med en Truecaller Premium-prenumeration och är en avancerad molnbaserad inspelning som erbjuder mycket bra ljudkvalitet. En användare kan spela in och transkribera alla samtal, på engelska och hindi, från vilken uppringare som helst. Tjänsten har tidigare lanserats på engelskspråkiga marknader som till exempel USA, och planeras att lanseras på ytterligare marknader och språk framöver.

Genom att dra nytta av banbrytande artificiell intelligens-teknik ger Truecaller användarna möjlighet att fullt ut engagera sig i sina telefonsamtal utan att behöva oroa sig för att ta detaljerade anteckningar. Integrationen av AI i den nylanserade samtalinspelningsfunktionen markerar ett stort steg framåt, vilket möjliggör en detaljerad transkription av hela telefonsamtalet, tillsammans med en AI-genererad samtalssammanfattning.

När det gäller lanseringen av samtalinspelningsfunktionen i Indien, sa Rishit Jhunjhunwala, Managing Director of Truecaller India och Chief Product Officer of Truecaller: "Vi är ständigt innovativa med banbrytande lösningar som förbättrar kommunikationen. Vi är glada att tillkännage vår AI-aktiverade samtalinspelningslösning, som har varit en mycket efterfrågad användarfunktion från våra mer än 266 miljoner användare i Indien. Vi vill ge våra kunder större kontroll och flexibilitet i hanteringen av sina konversationer, och det är också ett värdefullt verktyg för både personliga och professionella ändamål."

Truecallers AI-aktiverade samtalinspelningslösning kommer att vara tillgänglig som en del av Truecallers prenumerationstjänst. Funktionen rullas ut på iOS och Android och stöder för närvarande transkriptioner på engelska och hindi.

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 374 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2022. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.