Truecaller lanserar världens första funktion för identifiering av AI-klonad röst

Truecaller, världens ledande globala kommunikationsplattform, presenterar stolt sin senaste funktion inom spam- och bedrägeribekämpning: AI Call Scanner. AI Call Scanner tar hjälp av AI för att bekämpa AI, och kan varna användarna i realtid, under telefonsamtalet, om den upptäcker att den röst de hör är AI-genererad. AI Call Scanner har tränats för att identifiera och skilja mellan mänskliga röster och syntetiska AI-röster, för att skydda användarna mot potentiella bedrägerier och bedrägeriförsök. Med hjälp av förstklassig data, avancerad teknologi, feedback från användarna samt en lång historik av att identifiera samtalsmönster varnar Truecaller användarna innan de besvarar ett misstänkt samtal eller sms. Lanseringen innebär att Truecaller nu utökar funktionaliteten för att även skydda användarna under själva samtalet.

Tre sekunder! Så lite av din röst behöver en AI-röstgenerator för att skapa en fullständig klon av din röst. Teknologin bakom otillåten röstkloning och röstsyntes förbättras snabbt och är tyvärr redan lika lättillgänglig som utbredd. Nästa våg av AI-bedrägerier kommer att utnyttja vår allra mest sårbara sida: rädslan för att någon vi älskar är i fara.

AI Call Scanner är inbyggd i Truecallers Android-app, ingår i Premium-abonnemanget och lanseras nu globalt, med USA som första marknad. Systemet är utformat med fokus på enkelhet och effektivitet. Användare som får ett misstänkt samtal behöver bara trycka på en särskild knapp i Truecaller-gränssnittet. Samtalet kopplas då omedelbart till vår säkra telefonlinje, som spelar in ett prov av uppringarens röst. Röstprovet bearbetas sedan av Truecallers avancerade AI-modell, som har tränats för att identifiera de unika egenskaperna hos en mänsklig röst och särskilja den från AI-genererade imitationer. Allt händer på bara några få sekunder, och vi är stolta över att kunna lansera tjänsten med en hög nivå av exakthet.

En bild som visar text, logotyp, pryl, skärmbild

Automatiskt genererad beskrivning

Risken för AI-röstbedrägerier ökar till följd av spridningen av AI-röstsyntes. Vårt mål har varit att hitta en effektiv och pålitlig lösning innan den här typen av bedrägerier blir ohanterliga. Jag är stolt över att kunna presentera Truecaller som världens första uppringningsfunktion med inbyggd AI-röstigenkänning. Truecaller använder redan AI på många olika sätt, och detta är en logisk och mycket efterlängtad förlängning av Truecallers funktionalitet inom bedrägeribekämpning”, säger Alan Mamedi, medgrundare och VD på Truecaller.

AI Call Scanner lanseras för Android i ett första steg, men vi undersöker redan möjligheterna för ytterligare optimering och expansion, inklusive en nära förestående iOS-lansering. Vårt team utreder aktivt metoder för att finslipa AI-modellens exakthet, korta ned bearbetningstiderna och anpassa funktionaliteten efter den senaste utvecklingen inom röstsyntes. Vi undersöker även en potentiell integrering av AI Call Scanner i andra kommunikationsplattformar och enheter för att utöka dess räckvidd och effekt.

Du kan läsa mer om den senaste funktionen (och mycket mer) i vår officiella blogg och community.

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 383 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.