Truecaller och Microsoft samarbetar kring innovativ AI Voice-teknologi

Truecaller kan stolt tillkännage ett nytt samarbete med Microsoft, som drar nytta av den nya Personal Voice-teknologin från Microsoft Azure AI Speech. Truecallers AI Assistent, som introducerades i september 2022, omfattar redan en mängd olika AI-teknologier som automatiskt kan svara på telefonsamtal åt dig, granska samtal, ta emot meddelanden eller spela in samtal så att du kan gå igenom dem i efterhand.

Tack vare Microsoft Azure AI Speech’s Personal Voice kan användare av Truecaller Assistant nu skapa en helt digital version av sin egen röst och använda den i assistenten. Det innebär att om du redan har Assistant i din Truecaller-app kan du låta den som ringer få höra en återgivning av din naturliga röst, i stället för en av de många digitala assistenter som erbjuds.

Truecaller är en Early Access-partner för Personal Voice, och en demo av den nya funktionen har precis visats upp vid Microsoft Build-konferensen i Seattle. Du kan läsa mer i Microsofts blogginlägg här.

En bild som visar text, Mobiltelefon, Portabel kommunikationsenhet, Kommunikationsenhet

Automatiskt genererad beskrivning

Med den nya Personal Voice-funktionen från Microsoft Azure AI Speech i Truecaller kommer användare att kunna spela in några sekunder av sin egen röst för att skapa en digital röst, när de ställer in Truecaller Assistant.

Genom att integrera Personal Voice-funktionen från Microsoft Azure AI Speech i Truecaller har vi tagit ett viktigt steg i utvecklingen för att skapa en verkligt personlig och engagerande kommunikationsupplevelse. Tack vare den personliga röstfunktionen kan våra användare med hjälp av sin egen röst få den digitala assistenten att låta precis som de när den hanterar inkommande samtal. Den här banbrytande funktionaliteten ger inte bara användarna en känsla av trygghet från en välkänd röst, det visar även på möjligheterna att transformera vårt sätt att interagera med våra digitala assistenter med hjälp av AI.

Vi uppskattar möjligheten att samarbeta med Microsoft i det här spännande projektet och kunna dra nytta av deras expertis inom text-till-tal och AI-teknologi. Den smidiga integrationsprocessen och den fantastiska supporten från Microsofts team har varit avgörande för att förverkliga den nya funktionaliteten”, säger Raphael Mimoun, Product Director & General Manager, Truecaller Israel.

Tack vare Microsoft Azure AI kan den personliga röstfunktionen revolutionera användares samtalshantering, och optimera deras helhetsupplevelse av Truecaller Assistant. Truecaller ser fram emot att fortsätta utforska potentialen i AI-driven röstteknologi i samarbete med Microsoft och erbjuda ännu fler innovativa lösningar till vår globala användarbas.

Om du vill veta mer om den här funktionen eller se hur den fungerar i verkligheten kan du titta på den här videon eller läsa mer i vår officiella blogg och community

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 383 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.