Truecaller publicerar sin åttonde årliga ”Insights U.S. Spam & Scam Report”

Rapporten visar att telefonbedrägerier i USA uppgick till 39,5 miljarder USD, en ökning med 32,5 procent jämfört med 2021. Under de senaste 12 månaderna har 68,4 miljoner amerikaner utsatts för ett bedrägeri via telefonen, en stor ökning jämfört med 59,4 miljoner under 2021 och 56 miljoner under 2020

Truecaller, som är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, publicerar idag sin åttonde årliga ”Insights U.S. Spam & Scam Report”. Analysen har gjorts i partnerskap med Harris Poll under mars 2022 och rapporten innehåller analyser om tillväxten av spam och telefonbedrägerier under de senaste 12 månaderna. Studien uppskattar att telefonbedrägerier för motsvarande 39,5 miljarder USD genomfördes under det senaste året, vilket är den högsta summan sedan Truecaller började undersöka effekterna av spam- och bedrägerisamtal i USA för åtta år sedan

Studien uppskattar att en tredjedel av alla amerikaner har blivit utsatta för ett telefonbedrägeri och mer än 20 procent har blivit det vid mer än ett tillfälle. Det genomsnittligt rapporterade bedrägeriet var 577 USD, vilket är en ökning med 15% jämfört med 2021

Några av de viktigaste resultaten I rapporten:

Antalet spam-samtal ökade I USA jämfört med föregående år vilket indikerar att de så kallade ”STIR/SHAKEN protokollen” som antagits av den amerikanska kongressen inte haft den önskade effekten.

Män blir utsatta för bedrägerier i större utsträckning än kvinnor: 56% av de som fallit offer för telefonbedragare var män

Pensionärer utsätts i större utsträckning: Amerikaner över 65 år rapporterade högre månatlig genomsnitt av spam samtal och spam-sms än yngre personer.

Amerikaner med latinamerikansk bakgrund utsätts I större utsträckning för telefonbedrägerier Hela 74% av amerikaner med latinamerikansk bakgrund har blivit av med pengar på grund av så kallade robo-calls.

Legitima samtal missas på grund av rädsla för spam och bedrägerier: 63% av amerikanerna misstänker att de missat ”vanliga” samtal på grund av att de misstänkt att det varit spam och därmed inte svarat.

Spamsamtal har skapat en misstänksamhet mot telefonsamtal: 86% av amerikanerna säger att de bara försöker svara på telefonsamtal om de kan identifiera vem personen eller företaget är som ringer.

Höginkomsttagare och unga vuxna vidtar i högre utsträckning åtgärder efter att ha utsatts för ett bedrägeriförsök över telefon
Den vanligaste åtgärden är att ladda ner en app för att blockera oönskade samtal

Ytterligare statistic från rapporten:

Spam-sms har fördubblats de senaste tre åren

I genomsnitt får amerikaner nästan 31 spam samtal per månad. I genomsnitt var 21.5 av dessa så kallade robocalls

58 procent rapporterar ett ökat antal spam samtal och spam-sms jämfört med året före

Det genomsnittliga antalet spam-sms uppgick till 10.5 per månade vilket visar en väldigt kraftig årlig ökning sedan 2019.

“Statistiken I året rapport är bekymmersam och visar att bedragare fortsätter att överlista de ökade regleringar som genomförts. Ett ökat antal så kallade robocalls som härstammar från andra kontinenter innebär att den ökade regleringen behöver supporteras av teknologi i framkant vilket kan levereras av appar som Truecaller som verifierar kontakter och blockerar oönskad kommunikation”, säger Alan Mamedi, VD och medgrundare till Truecaller.

Den fullständiga rapporten på engelska finns att läsa här.

Fär mer information, besök truecaller.com eller ladda ner Truecaller appen på Google Play® for Android® enheter och genom Apple's® App Store® för iOS enheter.

Andreas Frid, Head of Investor Relations Truecaller

+46 70 529 08 00@truecaller.com

Truecaller (TRUE B) är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 300 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021.

Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är Truecaller ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com