Truecaller slutför förvärvet av CallHero

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, har slutför förvärvet av CallHero.

Som tidigare offentliggjorts ingick Truecaller den 13 januari 2022 ett avtal om att förvärva CallHero. CallHero har utvecklat en unik teknisk lösning för både Android och iPhone som automatiskt besvarar och analyserar inkommande samtal med hjälp av en digital assistent, en Smart Agent. Den 22 mars 2022 slutförde Truecaller, genom det helägda dotterbolaget Truecaller Holding AB, förvärvet för en köpeskilling om 4,5 miljoner USD (cirka 42,4 miljoner SEK). Köpeskillingen betalas delvis kontant om 2,7 miljoner USD (cirka 25,5 miljoner SEK) och delvis genom en nyemission av stamaktier av serie B i Truecaller, motsvarande ett värde om 1,8 miljoner USD (cirka 17 miljoner SEK). Bolaget konsolideras från 22 mars 2022.

Teckningskursen per aktie i emissionen av vederlagsaktierna uppgår till 60 SEK (cirka 6,36 USD) och motsvarar den genomsnittliga slutkursen för Truecallers aktier under de 10 handelsdagarna närmast före tillträdesdagen. Genom emissionen ökar antalet utestående aktier och röster med  295 640, från 373 664 070 till 373 959 710 och aktiekapitalet ökar med 591,28 kronor, från 747 328,14 kronor till 747 919,42 kronor. Emissionen av vederlagsaktierna medför en utspädning för befintliga ägare om 0,08 procent av antalet aktier och 0,04 procent av rösterna i Truecaller efter emissionen av vederlagsaktierna.

I tillägg till den fasta köpeskillingen kan säljarna också komma att erhålla en kontant tilläggsköpeskilling om upp till 2 miljoner USD (cirka 18,8 miljoner SEK) givet att vissa mål uppfylls under en period om upp till fyra år.

Annika Billberg, Head of IR & Communication
annika.billberg@truecaller.com

Truecaller (TRUE B) är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 300 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.