Truecallers styrelse har beslutat att återuppta återköp av aktier

Truecallers styrelse har beslutat att använda det bemyndigande för återköp av egna B aktier som beslutades av årsstämman den 23 maj 2024. Syften med återköpen är att ge styrelsen möjlighet att fortlöpande anpassa bolagets kapitalstruktur och därigenom bidra till ökat aktieägarvärde samt att kunna tillvarata attraktiva förvärvsmöjligheter genom att helt eller delvis finansiera framtida förvärv med egna aktier, samt att finansiera och/eller säkra leverans av B-aktier i långsiktiga incitamentsprogram som godkänts av bolagsstämman.

Återköpen kommer som tidigast att inledas idag den 28 maj 2024 och kommer som längst att pågå till Truecallers årsstämma 2025.

Rapportering av genomförda återköp kommer att ske i enlighet med gällande regler.

Återköpsprogrammet ska uppfylla följande villkor:

• Återköp ska ske på Nasdaq Stockholm i enlighet med dess Regelverk för emittenter (nedan “Regelverket”)
  • Återköpen får inledas tidigast idag den 28 maj 2024 och får pågå längst till årsstämman 2025.
  • Återköp får ske vid ett eller flera tillfällen, till ett pris per aktie inom det vid var tid registrerade börskursintervallet (dvs. i intervallet mellan högsta köpkurs och lägsta säljkurs) som publiceras på Nasdaq Stockholm.
  • Återköp får ske endast med iakttagande av de mängdbegränsningar för köp av egna aktier som anges i Regelverket.
  • Återköp av B-aktier får ske av högst så många aktier att bolagets aktieinnehav, vid var tid, inte överstiger tio procent av det totala antalet utestående aktier i bolaget.
  • Betalning för aktierna ska erläggas kontant.

Det totala antalet aktier i Truecaller uppgår till 381 187 529 varav 46 783 800 stamaktier serie A, 328 803 729 stamaktier serie B och 5 600 000 stamaktier C. Samtliga C-aktier har återköpts av bolaget för att säkerställa bolagets åtagande i incitamentsprogram som tidigare har beslutats av bolagsstämmor i Truecaller.

Truecaller innehar idag 28 647 115 B-aktier och 5 600 000 C-aktier. Samtliga dessa återköpta B-aktier kommer att makuleras i enlighet med beslutet som fattades av Truecallers årsstämma den 23 maj 2024.

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 383 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.