Trustly och Blocket gör det nu ännu enklare att handla tryggt

23 april 2013

I samarbete med Blocket lanserar Trustly den nya betaltjänsten Direktbetalning för att göra det ännu enklare att handla tryggt på Blocket.

Direktbetalning bygger bland annat på att säljare och köpare identifieras via sina internetbanker. Då kan betalning av varor ske på ett helt säkert sätt.

-Vi är glada att i samarbete med Blocket kunna erbjuda marknadens smartaste verktyg för trygg handel på internet , säger Carl-Henrik Somp på Trustly. Varje dag genomförs tusentals affärer på Blocket, och i och med att Direktbetalning lanseras finns nu ett säkrare alternativ till kontanter och anonyma bankkontobetalningar då affärer görs upp.

Så fungerar Direktbetalning
Efter att säljare och köpare kommit överens om pris och leveranssätt betalar köparen med sin internetbank, via Trustlys applikation direkt i annonsen på Blocket. När säljaren accepterat köpet och identifierat sig och sitt bankkonto med Trustlys system betalas pengarna ut. Det hela är mycket snabbt och enkelt.

- Just vad gäller betalningar till bankkonton har vi länge letat efter ett tillräckligt bra alternativ att erbjuda våra kunder. Därför känns det nu väldigt bra att lansera Direktbetalning där Trustly agerar trygg och smidig mellanhand mellan köpare och säljare och som dessutom ger pengarna tillbaka om köparen inte får någon vara. Förutom effektivare säljprocess leder även Direktbetalning till en ökad kundsäkerhet, säger Thomas Bäcker, kundsäkerhetsansvarig på Blocket.

Direktbetalning är ett samarbete mellan Blocket och Trustly Group AB (Trustly). Trustly står under tillsyn av Finansinspektionen och har sedan 2008 arbetat för enklare och säkrare betaltjänster på internet.

Läs mer om Direktbetalning på https://trustly.com/blocket/about.
Pressrelease med bilder finns här: https://www.dropbox.com/sh/00r1q6z5xht6f1y/yc_tJrSPKU.

För mer information vänligen kontakta

Carl-Henrik Somp, Trustly, carlhenrik.somp@trustly.com, 0707-74 26 51

Linnéa Aguero, t.f. pressansvarig Blocket, linnea.aguero@blocket.se, 0725-03 32 31

Om Trustly
Trustly Group AB är ett Svenskt Betalningsinstitut under tillsyn av den Svenska Finansinspektionen och säljer bankbetalningstjänster på internet på den Europeiska marknaden sedan 2008. Trustly blev både 2011 och 2012 av Deloitte utsett till ett av Sveriges topp tre snabbast växande teknikbolag, en s.k. Technology Fast 50 Rising Star.

Om Blocket
Blocket är Sveriges största köp- och säljmarknad och grundades 1996. Enligt en undersökning genomförd av Synovate, november 2010, har 7 av 10 svenskar och 9 av 10 barnfamiljer köpt eller sålt någonting på Blocket. Blocket är Sveriges näst största sajt med ca 4 miljoner unika besökare/vecka.