Trustwave förenklar skydd mot avancerade hot

Report this content

Nytt SIEM-program kombinerar olika teknologier så företag lättare kan hantera säkerhet och rapportering

Trustwave kan idag presentera ett nytt program som hjälper företag att skydda sig mer effektivt mot den nya tidens säkerhetshot – exempelvis ”Advanced Persistent Threats” (APT), riktade attacker med skadlig kod och andra typer av IT-brott – samtidigt som programmet också förenklar den dagliga hanteringen av informationssäkerhet och gör säkerhetsarbetet mer synligt och lätthantering.

Detta nya program för hantering av säkerhetsinformation och händelser (”Security Information and Event Management” eller SIEM) heter Trustwave SIEM Enterprise, och det kombinerar avancerad datakorrelation och threat intelligence med förkonfigurerade regelverk. Det erbjuder rollbaserad styrning och ger säkerhetsanalytiker enkla verktyg för rapportering, som hjälper dem fatta snabba, aktiva beslut och effektivt styra det dagliga arbetet. Trustwave SIEM Enterprise har också stöd för tredjepartsenheter, det innehåller hundratals färdigpaketerade rapporter så man enkelt kan se säkerhet och regelefterlevnad (compliance) information, få avancerade informationsflöden samt kapaciteten för att bearbeta ”big data”.

Leo Cole, General Manager Security Solutions, på Trustwave, säger;

”Dagens säkerhetsansvariga har ett behov av att komma ifrån traditionell logghantering och få tillgång till mer sofistikerade verktyg som kan korrelera olika typer av hot, ge ett bättre informationsunderlag och skapa en hållbar riskhantering, men utan den ökade komplexitet som ofta gör att traditionella SIEM-verktyg slutar som ’shelf-ware’. Trustwave SIEM Enterprise ger säkerhetsanalytiker möjlighet att göra saker som de har försökt göra med SIEM men inte kunnat, på grund av komplexiteten och begränsade resurserna.”

Enligt 2013 Trustwave Global Security Report tar det i genomsnitt 210 dagar för företag att upptäcka ett intrång. Många som drabbas sätter sitt hopp till att en tredjepart, t.ex. kunder, polisväsen eller tillsynsmyndigheter, ska meddela dem att ett intrång har ägt rum. SIEM-teknologier hjälper företag att förhindra informationsläckage och bedrägerier genom att hjälpa dem att mer aktivt ”se” och hantera den växande hotbilden, samt minimera effekten som dessa hot har på företaget, genom att snabbare kunna reagera på dem, och därmed dämpa effekten av dem. SIEM kan leverera en bättre förståelse för kända och okända externa hot, såsom skadlig kod och APT, liksom för interna hot, som sårbarheter i applikationer eller användare vars arbetssätt utgör en risk för företaget. SIEM låter företag samla in, analysera och utvärdera säkerhetshändelser och andra händelser för snabb identifiering, prioritering och respons.

Trustwaves SIEM-lösningar hjälper företag i alla storlekar att skydda sina miljöer, som en del i både organisatorisk efterlevnad och säkerhetsstrategier för avancerat säkerhetsarbete. Trustwave erbjuder en mängd olika SIEM-installationsalternativ, med bland annat programvara, managerade säkerhetstjänster och/eller fysiska enheter.

Trustwave SIEM Enterprise finns tillgängligt redan i dag. För mer information, besök: https://www.trustwave.com/siem-enterprise-software.

Per Uppman, per.uppman@time.se eller 0708-150 350

Om Trustwave

Trustwave är en ledande leverantör av säkerhetslösningar för efterlevnad, webb, applikationer, nätverk och data levererade genom molnet, samt av hanterade säkerhetstjänster, programvara och utrustning. För organisationer i dagens utmanande datasäkerhets- och efterlevnadsmiljö erbjuder Trustwave ett unikt angreppssätt med heltäckande lösningar, bland annat Trustwaves TrustKeeper®-portal och andra patenterade säkerhetslösningar. Trustwave har hjälpt hundratusentals organisationer – från Fortune 500-företag och stora finansiella institutioner till små- och medelstora återförsäljare – att hantera efterlevnad och skydda sina nätverksinfrastrukturer, sin datakommunikation och sina viktigaste informationstillgångar. Trustwave har sitt högkvarter i Chicago och kontor över hela världen. Besök https://www.trustwave.com för mer information.