Tryckindustri blir Intellecta även på börsen

Report this content

Tryckindustri blir Intellecta även på börsen Den 23 oktober byter Intellecta AB (f.d. Tryckindustri) namn till Intellecta även på börsen. Bolaget är noterat på OM Stockholmsbörsens O- lista och kortnamnet blir ICTA. "Att byta namn från Tryckindustri till Intellecta markerar en viktig station på en resa som vi inledde för ett par år sedan", säger Lars Fredrikson, VD på Intellecta. "Vi är på väg från renodlad grafisk industri till ett integrerat kommunikationsföretag med allt större inslag av reklam- och webbyråer och IT-bolag. Med förvärvet av Intellecta, som är en av Sveriges ledande konsultbolag inom affärskommunikation, bedömer vi att tyngdpunkten förskjutits så dramatiskt att det gamla namnet inte speglar företagets inriktning." Intellecta består efter förvärvet av 13 hel- eller delägda bolag med en beräknad årsomsättning motsvarande 400 mkr. Redan före förvärvet av Intellecta har tillväxten det senaste året legat i storleksordningen 30-40 procent. "I vår affärsidé ingår att samordna olika kompetenser, resurser och kommunikationstekniker", säger Fredrikson. "Vår mix är unik även i ett europeiskt perspektiv och nu planerar vi att expandera i Europa. Vi finns redan i Polen och nästa station är Danmark. Målet är att omsätta en miljard 2003. Till skillnad från många andra tillväxtbolag har vi god lönsamhet och en mycket stark balansräkning att bygga från." En rad dotterbolag kommer också att byta namn till Intellecta. Det förvärvade bolaget kommer att heta Intellecta Corporate, Kisel Kommunikation byter namn till Intellecta Interactive och CPS, Computer Publishing Services till Intellecta Systems. Alla helägda bolag i koncernen får dessutom en ny gemensam grafisk identitet. För närmare information kontakta VD Lars Fredrikson 0708-24 99 95 Solna den 20 oktober Intellecta AB (publ) ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/10/20/20001020BIT00440/bit0002.pdf