Fortsatt kraftig tillväxt för TrygVesta

TrygVesta-koncernen växte med nära 10 % under 2009. Årets resultat före skatt nästintill fördubblades till 2,6 miljarder danska kronor, på grund av ett starkt resultat från placeringstillgångarna. Det tekniska resultatet påverkades av lägre räntenivåer och en högre skadekostnad inom framförallt danska villaförsäkringar.

Försäkringskoncernen TrygVestas tillväxt under 2009 var över förväntan. Bruttopremieintäkterna i de fyra nordiska länderna steg med 9,6 % i lokal valuta (5,5 % i DKK) till 18,3 miljarder danska kronor, jämfört med 17,3 miljarder under 2008. I Sverige ökade bruttopremieintäkterna från 221 miljoner DKK till 1,081 miljarder, varav Moderna stod för 768 miljoner av ökningen. Även koncernens resultat före skatt var över förväntan med 2,6 miljarder DKK, jämfört med 1,35 miljarder DKK 2008. Modernas vinst före skatt (niomånadersresultat) var över förväntan och motsvarade 6 % av koncernens totala vinst före skatt mellan andra och fjärde kvartalet 2009. God premietillväxt och hög förnyelsegrad - I en ekonomisk lågkonjunktur anser vi att både tillväxten och resultatet är tillfredsställande. Vi kan konstatera att vi har högre tillväxt än vad branschen generellt har, säger koncernchef Stine Bosse. - Vi blickar tillbaka på ett år med både premietillväxt och hög förnyelsegrad i alla fyra marknader. Förvärvet av Moderna i Sverige förra året har bidragit starkt till både tillväxt och resultatutveckling. Men även om vi exkluderar förvärvet av Moderna steg premieintäkterna med 4,7 % i lokal valuta. Stark utveckling i Sverige Premietillväxten i Moderna uppgick till 12,2 % under 2009, vilket var väsentligt högre än de 5 % som förväntades vid förvärvstillfället. Modernas vinst före skatt uppgick till 117 miljoner DKK (niomånadersresultatet) och combined ratio var 90,8. Vesta Skadeförsäkrings bruttopremietillväxt uppgick till 57 % under 2009, och portföljen uppgick vid årsskiftet till 527 miljoner svenska kronor, jämfört med 370 miljoner kronor 2008. Som en konsekvens av förvärvet av Moderna minskade skadekostnadsprocenten i Sverige till 80,9, jämfört med 96,8 under 2008. Combined ratio för verksamheten i Sverige var 105,5, jämfört med 143,9 under 2008. Moderna tillförde även hög kompetens inom underwriting vilket förväntas stärka den svenska verksamheten ytterligare framöver. Bibehållen kostnadsnivå Under två år med ekonomisk turbulens har vi lagt stort fokus på att upprätthålla TrygVestas finansiella styrka och beredskap. Under ett och ett halvt år har vi varit restriktiva med nyanställningar och har fokuserat på intern rotation. Vi har inte haft behov av kraftfulla åtgärder på kostnadssidan men har ändå sänkt kostnadsprocenten från 17,3 till 16,9. En sund drift och resurser i kapitalbasen är utgångspunkten för fortsatt lönsam tillväxt. Vi har handlingsfrihet om nya möjligheter på marknaden dyker upp, fastslår Stine Bosse. 2 miljarder DKK i vinst efter skatt Koncernens resultat från försäkringsrörelsen minskade från 2,38 miljarder DKK i under 2008 till 1,55 miljarder DKK. Bruttoresultatet från placeringstillgångarna var 2,5 miljarder DKK. Avkastningen uppgick till 6,6 % jämfört med 3,5 % under 2008. Resultatet från försäkringsrörelsen uppgick efter påförd försäkringsteknisk ränta till 1,1 miljarder DKK. Sammantaget steg resultatet före skatt under 2009 till 2,6 miljarder DKK, jämfört 1,35 miljarder för 2008. Combined ratio uppgick till 92,3 jämfört med 89,1 i 2008. Nyckeltalet påverkades av en lägre räntenivå och ökade skadekostnader i villaförsäkringar i Danmark. 90 % av årets vinst distribueras till aktieägarna Mot bakgrund av årets resultat föreslår styrelsen att TrygVesta gör en kontantutdelning om 1,0 miljarder DKK, motsvarande 15,50 DKK per aktie (6,50 DKK 2008). Därtill kommer ett återköpsprogram om ca 0,8 miljarder DKK som planeras pågå mellan den ordinarie bolagsstämman 2010 och redovisningen av helårsresultatet för 2010. Totalt sett distribueras därmed 90 % av årets vinst till aktieägarna. Förväntningar för 2010 Premietillväxten under 2010 väntas uppgå till 3-4 % i lokal valuta. Resultatet före skatt väntas uppgå till 1,5 – 1,9 miljarder DKK. Hög kundlojalitet Återigen var kundlojaliteten hög. I Danmark låg förnyelsegraden för privatkunderna på en stabil 91-procentig nivå. I Norge lyckades vi trots en allt hårdare konkurrenssituation att öka den samlade marknadsandelen från 17,9 till 18,1 procent. Förnyelsegraden minskade med 1,8 procent till 85,1. TrygVesta kommer under 2010 att stärka marknadsföringen av koncernen som nordisk trygghetsleverantör med en ny varumärkesstrategi.