900 miljoner kronor i skadekostnader för svenska åkerier

Varje år råkar åkerier ut för cirka 25 000 skador till en kostnad av 900 miljoner kronor*. Policies för alkohol & kriminalitet, trafiksäkerhet och säkerhetsbälte, goda personalförhållanden och utbildning är några faktorer som gör åkerierna mindre skadedrabbade.

Trygg-Hansa, som försäkrar cirka 35 procent av Sveriges åkerier, har gjort en analys av vilka faktorer som påverkar hur skadedrabbade svenska åkerier är. Företag med få skador har jämförts med företag som har genomsnittligt antal skador.

Goda personalförhållanden minskar skador
Genom att satsa på personalen kan skadefrekvensen minska. 70 procent av åkerierna med få skador gör hälsokontroller och för 80 procent av företagen förekommer det någon typ av bonus- eller gratifikationssystem. Dessutom är lönenivåerna något högre än genomsnittet. Introduktionsutbildningar förekommer i princip alltid och 60 procent har även en företagsspecifik utbildning. 70 procent utrustade chaufförerna med hands-free till telefonen. Dock hade endast 10 procent alkolås.

GPS inte viktigt
Åkerier med få skador har också chaufförer med lång yrkeserfarenhet och ger föraren återkoppling när en skada inträffat (85 procent av företagen). Man använder sällan extra personal eller billots.

Nästan alla företag som undersöktes var medlem i Sveriges Åkeriföretag. 46 procent var miljö-, kvalitets-, och trafikcertifierade. 65 procent var inte utrustade med GPS. Nästan alla hade policies för alkohol & kriminalitet, trafiksäkerhet och säkerhetsbälte.

- Skillnaden i skadestatistik mellan välskötta företag där skadeförebyggande åtgärder är en del av hur man driver arbetet, jämfört med andra företag är slående. Relativt enkla åtgärder kan minska antalet skador dramatiskt och färre skador ger naturligtvis också lägre försäkringspremier, säger Lars Nilsson, chef för Trygg-Hansas skadeförebyggande arbete inom transportsektorn.

Tips för att minska skador i trafiken:
• Använd alltid säkerhetsbältet – det är det bästa sättet att undvika personskador och onödiga lidande
• Följ hastighetsbestämmelserna
• Håll avstånd till framförvarande bil
• Håll ett extra vakande öga på oskyddade trafikanter, speciellt cyklister
• Följ kör- och vilotidsreglerna

* Enligt en uppskattning av Trygg-Hansa.