Bredbandsutbyggnad ger kaos i datortrafiken

Bredbandsutbyggnad ger kaos i datortrafiken Bristen på översikt och kartläggning av de nya kablar som dras fram för att säkerställa ett bredbandsuppkopplat Sverige leder till ett mer sårbart samhälle, varnar Trygg-Hansa i dag. Många av företagets kunder, exempelvis grävmaskinsoperatörer, gräver allt oftare av omarkerade kablar. Detta leder till långvariga och dyrbara avbrott i datortrafiken. Skadorna har ökat från några 100 000-tals kronor årligen under 1990- talet till flera miljoner kronor det gångna året. - Våra kunder bland maskinentreprenörerna har svårigheter att få information om var de kan sätta ner skopan när de ska utföra grävarbeten. Det saknas helt enkelt koordination var ledningar och kablarna går bland annat för att det blivit många fler kabel- och ledningsägare utöver de traditionella el- och telekablarna. Eftersom vi är i en otroligt snabb strukturförändring måste vi se till att vi inte skapar en ohållbar situation som kommer leda till dyrbara avbrott i framtiden, säger Jan-Åke Westöö på Trygg-Hansa. En avgrävd kabel kan innebära miljonförluster för banker och andra företag som överför stor mängd data. De exakta kostnaderna för företagen är idag okända. I januari i år bröts datatrafiken när en grävskopa grävde av en fiberkabel utanför Södertälje. Följden blev att cirka 100 000 abonnenter drabbades av störningar i telefon- och datatrafiken mellan Stockholmsområdet och södra Sverige. Den bristfälliga dokumentationen har bland annat lett till att branschorganisationen Maskinentreprenörerna Södra i samarbete med Trygg- Hansa tagit fram en handbok som beskriver vem som äger ledningarna i Skåne och Halland. Förteckningen ger grävmaskinisterna bättre möjlighet att förebygga misstag. - Vi ser handboken som ett mycket bra initiativ samtidigt som vi önskar att uppgifterna samlades in centralt. Om man i framtiden inte har fullständig kontroll på var kablar och ledningar ligger, hur ska våra kunder då undvika att gräva av dem, undrar Jan-Åke Westöö. För ytterligare information: Jan-Åke Westöö, Trygg-Hansa 08 - 693 22 44 Elisabeth Sahlin, pressekreterare, Trygg-Hansa 08 693 14 07 Trygg-Hansa är ett renodlat sakförsäkringsbolag med en premievolym på 5 miljarder kronor och ca 1,7 miljoner kunder, privatpersoner och företagsförsäkringar. Bolaget har 1 700 medarbetare i Sverige och ingår i försäkringskoncernen Royal & SunAlliance, med verksamhet i 55 länder. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT00470/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/16/20010516BIT00470/bit0002.pdf